Ghetouri celebre: Ghetto Nuovo din Veneţia şi cel Roman
Este de departe unul dintre cele mai celebre
ghetouri pe care le-a cunoscut omenirea şi care a dat numele acestui proces
urban. Data de 29 martie 1516 reprezintă punctul de plecare pentru lunga
evoluţie a termenului. Herbert Kessler şi David Nirenberg notează această dată
pentru a aminti cum Senatul Veneţiei – oraş stat la acea dată – a decretat ca toţi
rezidenţii evrei din oraş să se mute în „spatele zidurilor din Nuovo Ghetto
(Ghetoul Nou – n.a.)” (2011, p. 233).
Dispoziţia stipula că evreii vor fi supravegheaţi de şase gărzi de religie
creştină pe parcursul întregii zile, bunăoară 24 de ore, şi, totodată, vor fi
închişi în spatele a două porţi de fier pe parcursul nopţii. Autorii mai sus
amintiţi citează din proclamaţia originală pentru a evidenţia justificarea
autorităţilor statale: prevenirea evreilor de a nu rătăci noaptea prin oraş,
aceştia putând provoca nemulţumiri profunde creştinilor (Chambers D. şi Pullan B., 1992, pp.
338-339).
Ghetoizarea ia naştere fără îndoială în anul 1516
ca o acţiune de închidere, supraveghere şi control. Evreii care se găseau în
afara ghetoului după ora decretată de senat erau amendaţi. Se poate constata că
li s-a permis să iasă din ghetou pentru a-şi exercita profesiile de zi cu zi,
însă au fost obligaţi să poarte o îmbrăcăminte distinctivă care-i făcea uşor de
recunoscut. Aceste măsuri au fost concepute ca alternativă la expulzare, astfel
oraşul-stat Veneţia să poată profita de avantajele economice ale prezenţei lor,
Wacquant făcând trimitere
inclusiv la taxe speciale, chirii sau alte cotizaţii nejustificate.
Prin
similitudine, un alt exemplu de segregare etnico-religioasă petrecut pe
actualul teritoriu al Italiei a fost cel al ghetoului evreiesc din Roma.
Comunitatea evreilor din Roma este probabil cea mai veche din lume, cu o
existenţă continuă din Antichitate până în prezent. Prima menţionare a
comunităţii evreieşti din Roma datează din anul 161 î.Hr. Numărul total al
evreilor la acea dată a fost estimat la circa 40.000, însă se pare că numărul
real era cu cel puţin 10.000 de persoane mai mare. Evreii din Roma antică
îndeplineau funcţii dintre cele mai variate. Odată cu adoptarea Creştinismului
de către împăraţii romani, situaţia evreilor s-a înrăutăţit. După căderea
Imperiului Roman de Apus, episcopul creştin de la Roma (papa), a devenit forţa
dominantă în fostul oraş imperial, precum şi în vecinătatea acestuia (cartierele
periferice numite suburba), fiind recunoscut, mai mult sau mai puţin,
drept autoritatea morală a Creştinismului în toată partea de vest a Europei.
Prin urmare, pe o perioadă de aproximativ 1400 de ani, istoria evreilor din
Roma este în mare parte reflectarea politicilor papale faţă de evrei. În
secolul al XVI-le şi viaţa evreilor din Roma se schimbă, odată cu
contra-reforma papei Paul al IV-lea. Acesta, la data de 12 iulie 1555 a
promulgat un edict de reîmpărţire a oraşului. Noua structură separa evreii de
restul populaţiei romane, iar spaţiul urban în care se aflau aceştia era numit
tot ghetou. Evreii erau siliţi să
poarte în permanenţă, ca şi în Veneţia, obiecte distinctive de vestimentaţie,
în acest caz, o pălărie galbenă, în cazul bărbaţilor, iar în cel al femeilor, o
basma de aceeaşi culoare; viaţa acestora a devenit foarte grea din cauza unei
palete foarte variate de restricţii şi discriminări (Mionel V., 2012a, p. 48).
Astfel a luat naştere perioada ghetoului evreiesc din Roma, care a durat mai
bine de trei secole. Epoca ghetoului roman, în forma concepută iniţial, a luat
sfârşit la finele secolului al XIX-lea, atunci când evreii au primit cetăţenie
italiană şi au început să se bucure de toate drepturile ce li se cuveneau. Pe
scurt, de la momentul 1516 şi până la răspândirea tipului de separare spaţială
numit ulterior ghetou în mai toată Europa şi cu precădere în jurul Mediteranei
(Johnson P., 2009) nu a fost decât o chestiune scurtă de timp – 39 de ani în
cazul ghetoului din Roma.
Stabilirea obligatorie a
teritoriului şi izolarea au condus la supraaglomerare, sărăcie, morbiditate şi
mortalitate excesivă, pe de o parte, ia pe de altă parte, la apariţia unei
identităţi culturale evreieşti (bazată pe solidaritate colectivă, pieţe şi
asociaţii pentru ajutor reciproc, spaţii religioase şi chiar şcoli) ca răspuns
la paleta largă de restricţii impuse. Instituţionalizarea ghetoului a culminat
în secolul al XVIII-lea prin apariţia la Praga, acolo unde se afla cel mai mare
spaţiu urban de acest gen din Europa, a unei primării a ghetoului evreiesc.
Comentarii
Trimiteți un comentariu