Bucureştiul aşa cum e! (7) Redescoperirea pieţelor publice
Puţini mai admiră astăzi Bucureştiul aşa cum este el, cu bune şi cu rele.
Şi mai puţini sunt însă cei care se mai opresc în faţa unei statui pentru a
afla pe cine sau ce reprezintă aceasta, ori cine este autorul. Nu mai apare
nici măcar un sentiment pe chipurile bucureştenilor care trec pe lângă astfel
de obiective ale decorului urban. Pieţele urbane cu funcţii publice şi nu în
sensul cel mai cunoscut nouă astăzi, cel agroalimentar, îndeplinesc mai degrabă
rolul unor noduri de circulaţie, de comunicaţii rutiere. Viaţa efervescentă ce
trebuie să se regăsească în aceste spaţii publice ale culturii urbane se
desfăşoară la capacitate reduă sau este aproape inexistentă. Singurul
pseudosentiment observabil pe chipurile locuitorilor este, probabil,
indiferenţa. O indiferenţa care cel mai adesea vine din necunoaştere. Haideţi
să redăm, cel puţin prin scrisul nostru, funcţia estetică şi culturală a
acestor spaţii urbane, să devenim ceva mai optimişti şi să arătăm, atât bucureştenilor,
cât şi turiştilor, că Bucureştiul deţine mai
multă cultură decât lasă să se întrevadă ochiului neavizat şi indiferent.
Punerea în lumină a spaţiilor şi obiectivelor urbane pe care le anunţă
titlul nu se întrevede a fi deloc o sarcină grea, întrucât, aşa cum
aminteam, şi Bucureştiul are cu ce se mândri. De pildă, o piaţă publică demnă
de vizitat şi admirat, graţie frumuseţii impozantelor monumente arhitectonice ce încadrează piaţa, a
monumentelor şi a statuilor din cuprinsul ei, este Piaţa Revoluţiei. În primul rând lărgimea ei şi perspectiva de
ansamblu asupra clădirilor din vecinătate o recomandă drept una dintre cele mai
frumoase şi mai elegante pieţe bucureştene. Dezvoltarea ei în lungul Căii
Victoriei i-a permis acesteia să îmbrace forma unei pieţe alungite cu două
alveole, una către nord, iar cealaltă către sud. În alveola nordică sunt
prezente câteva clădiri reprezentative cum ar fi: Ateneul Român, Hotelul Hilton,
clădirea fostului restaurant Cina şi alte câteva imobile cu vechime istorică la
„confluenţa” străzilor Georges Clemenceau, Episcopiei şi Constantin Esarcu. Iar
în alveola sudică, exceptând Biserica Kreţulescu ce are o vechime de aproape
trei secole, se înscriu armonios în peisaj clădirea Ministerului de Interne (construită
la sfârşitul anilor ’30 de către regele Carol al II-lea şi care a mai găzduit
printre altele Senatul României după ’89 şi Comitetul Central în perioada
comunistă) şi alte construcţii nu foarte vechi. La toate acestea se adăugă
Palatul Regal ce închide la vest oarecum în formă de „U” piaţa şi, Biblioteca
Central Universitară, care fragmentează de data aceasta piaţa în est, lăsând în
stănga şi-n dreapta sa cele două alveole.
Se poate spune de pildă că, în centrul pieţei, se află Biblioteca Centrală
şi statuia ecvestră a regelui Carol I. Povestea acestei statui este una
interesantă pentru că a fost amplasată în anul 1939 la îndemnul lui Carol al
II-lea în Piaţa Revoluţiei (Piaţa Palatului Regal atunci), iar opt ani mai
târziu (1947), imediat după abdicarea regelui Mihai şi preluarea puterii
statale de către comunişti, statuia a fost dată jos de pe soclu şi a fost
topită, pentru ca din bronzul ei să se ridice statuia lui Lenin ce a dăinuit
multă vreme în faţa Casei Scânteii (azi Casa Presei Libere). După anul 2000 a
reîncolţit ideea amplasării unei statui pe vechiul loc, care să-l întruchipeze
pe regele Carol I şi care a fost dusă cu succes la bun sfârşit. Astfel, din anul
2010, reamplasarea statuii lui Carol I, opera sculptorului român Florin Codre,
redă o mică parte din atmosfera vechii pieţe.
Tot în cuprinsul pieţei mai pot fi întâlnite şi alte opere de artă urbană
cum ar fi: statuia lui Mihai Eminescu poziţionată în micuţul parc dinaintea
Ateneului Român, bustul lui Corneliu Coposu amplasat lângă Biserica Kreţulescu,
statuia lui Iuliu Maniu în poziţie şezând şi Memorialul Renaşterii, care vrea
să amintească de revoluţia din 1989 şi de preţul plătit de români în cuprinsul
acestei pieţe pentru obţinerea libertăţii.
Încărcată de istorie şi simbolism, Piaţa
Universităţii pare a reprezenta astăzi „kmilometrul zero” al Bucureştiului.
În fapt, ceea ce astăzi numim drept Piaţa Universităţii, nu este în mod real
ceea ce a reprezentat iniţial această piaţă publică. Piaţa Universităţii de
fapt şi de drept face referire la spaţiul din faţa Universităţii şi nu la tot
spaţiul care înconjoară această instituţie, în speţă zona rondului şi arealul
din faţa Teatrului Naţional. Însă oricum ar fi, perceputa Piaţă a Universităţii
ce în mentalul colectiv are forma literei „L”, se recomandă drept un spaţiu
privilegiat al capitalei. Palatul Universităţii din Bucureşti, Ministerul
Agriculturii, Biserica şi Spitalul Colţea, Palatul Şuţu, Universitatea de
Arhitectură, alte câteva clădiri istorice prezente pe partea opusă
Universităţii şi „mai noile” clădiri ale Hotelului Intercontinental şi
Teatrului Naţional întregesc, fie piaţa în ansamblul ei, fie proximităţile
imediate ale acesteia. În viitorul apropiat, conform lucrărilor ce se derulează
în prezent, piaţa va deveni mult mai dinamică şi mai vie social. Teatrul
Naţional „Ion Luca Caragiale” va reveni la arhitectura sa originală a anilor
’70, iar odată cu finalizarea parcării subterane din cuprinsul pieţei vor
reveni pe vechiul amplasament cele patru statui strămutate în parcul Izvor ce-i
reprezintă pe Mihai Viteazul, Ion Heliade Rădulescu , Gheorghe Lazăr şi Spiru
Haret. Toate cele patru statui au valoare istorică şi reprezintă opere de artă realistă
cu totul deosebite:
·
Statuia ecvestră din bronz a lui Mihai
Viteazul cu o vechime de aproape un secol şi jumătate a fost realizată la Paris
de sculptorul francez Albert Ernest Carrier-Belleuse;
·
Statuia din marmură ce-l întruchipează
pe Ion Heliade Rădulescu cu o carte în mână este opera sculptorului italian
Ettore Ferrari (1881);
·
Statuia lui Gheorghe Lazăr, opera
sculptorului român Ion Georgescu la vârsta de numai 30 de ani, realizată tot
din marmură (1886); şi
·
Statuia din marmură a matematicianului
român Spiru Haret, dezvelită în 1936, opera marelui sculptor Ion Jalea.
Mai trebuie spus că viaţa stradală este ceva mai efervescentă aici, mai mult
decât în alte pieţe bucureştene. Tinerii îşi dau întâlnire pentru a socializa
la Fântână, pe băncile din faţa Teatrului Naţional, ori pe treptele din faţa
peluzei teatrului. Peluza teatrului este şi gazda grupului statuar
„Caragialiana – Căruţa cu paiaţe” cu 16 personaje în componenţă, opera
sculptorului român Ion Bolborea. Tot în
perimetrul pieţei pot fi întâlniţi o serie de anticari ce-şi vând cărţile vechi
pe un preţ destul de bun, negustorii de antichităţi prezenţi la târgurile
ocazionale ţinute în curtea Palatului Şuţu, sau se pot admira fotografiile
expuse adesea pe gardul aceluiaşi palat. În ultimii ani, vara, în părculeţul
dintre spitalul Colţea şi Ministerul Agriculturii au loc concerte de muzică de
cameră, clasică şi chiar operă.
Piaţa Unirii, probabil cu cea mai mare suprafaţă din Bucureşti, îmbină vechiul cu
noul. Vechiul reprezentând Hanul lui Manuc şi clădirile situate pe aceeaşi parte
cu el, precum şi multitudinea de imobile cu vechime ce se ascund în spatele
noului, adică a ansamblului edilitar ridicat în perioada comunistă. Piaţa
închide în mijlocul ei printr-un complex de şosele Parcul Unirea şi sistemul
principal de fântâni arteziene (ce se continuă atât la vest – Palatul
Parlamentului, Piaţa Constituţiei, cât şi la est până la Piaţa Alba Iulia).
Atmosfera publică a pieţei este simţitor diferită în comparaţie cu celelalte
două, prin simplul fapt că arhitectura funcţionalistă şi oarecum „austeră” a
epocii comuniste a introdus o profundă ruptură între ambianţa arhitecturală şi
stimularea socială a interacţiunii în spaţiul public. De asemenea, traficul
intens şi fluxul social cotidian fac ca această piaţă să fie mai puţin ţinta
turiştilor. Cu toate acestea, mai ales în perioada de iarnă, se desfăşoară în
cuprinsul ei o serie de activităţi culturale: târguri cu produse artizanale, cu
preparate culinare tradiţionale şi, totodată, se amplasează aici un patinoar.
Din perimetrul pieţei se poate ajunge foarte uşor pentru a le vizita la:
Patriarhie, Biserica Domniţa Bălaşa, Mănăstirea Radu Vodă, Centrul Istoric,
Palatul Parlamentului, Catedrala Sf. Spiridon Nou şi altele. Piaţa Unirii
trebuie să capete mai multă atenţie pentru cei interesaţi de enigmele oraşului
întrucât în perimetrul ei Dâmboviţa este prezentă, însă invizibilă. Principalul
curs de apă din Bucureşti ce străbate piaţa Unirii de la NV către SE a fost
drenat subteran în tot cuprinsul acesteia. Zăbovind ceva mai mult în toate
colţutile pieţei, se poate observa la baza dealului Patriarhiei, în stânga, impozanta
statuie a lui Barbu Catargiu,
prim-ministru în 1862 (sub conducerea lui Alexandru Ioan Cuza), opera
sculptorului florentin Raffaello Romanelli.
Rămânând pradă arhitecturii Victoriei Socialismului (adică Bulevardului
Unirii de azi), înaintăm spre vest şi ne oprim în perimetrul spaţiului larg ce
poartă numele Piaţa Constituţiei. De jur
împrejur privirea cuprinde construcţiile impozante ridicate în anii ’80 la
dorinţa dictatorului Nicolae Ceauşescu. Elementul central al acesteia este Casa
Poporului sau Palatul Parlamentului, opera incredibilă a voinţei megalomanice a
dictatorului amintit anterior. Dezavuată de mulţi dintre intelectualii români
şi nu numai, Casa Poporului atrage azi mai mulţi curioşi decât multe alte
obiective turistice din capitală. Prin dimensiunile sale, Casa Poporului este cea mai mare clădire
administrativă pentru uz civil ca suprafață din lume, cea mai scumpă clădire administrativă din lume și cea mai grea clădire din lume, intrând de trei ori în faimoasa
Carte a Recordurilor. Construcţia ei a început în anul 1983 şi nu sa finalizat
(în cel mai bun înţeles al termenului) nici azi. Revenind la piaţa ce se
deschide dinaintea Casei Poporului, aceasta este gazda celor mai multe
avenimente care implică mase mari de oameni pentru: concerte, expoziţii ample,
târguri etc.
Mai către nord se impun în peisajul urban bucureştean
alte două pieţe importante: Piaţa Romană
şi Piaţa Victoriei. Cea dintâi are
formă rotundă, traficul este destul de intens aproape pe tot parcursul zilei,
iar cea mai importantă clădire de aici este Palatul Academiei de Studii
Economice, fosta Academie de Înalte Studii Comerciale şi Industriale fondată în
1913. Cea de-a doua, pe de altă parte, are formă neregulată şi capătă
importanţă turistică prin faptul că aici este prezent Palatul Victoria, sediul
administraţiei guvernamentale. În proximitate, către nord (bulevardul Kiseleff
cu precădere), se pot vizita mai multe muzee şi, de ce nu, se poate savura o mâncare bună la Bufetul de la Şosea. Din păcate
ambele pieţe apar mai degrabă ca spaţii de funcţiouni urbane (tranzit,
instituţii, administraţie etc.), şi mai puţin ca ţinte turistice, deşi ambele
au un însemnat potenţial probabil.
Prin atmosfera lor de mici piaţete ce amintesc de viaţa
vechilor Bucureşti, prin îndemnul pe care-l dau interacţiunii sociale şi
socializării în general, merită amintite şi:
·
Piaţa Mihail Kogălniceanu – aceasta are în mijloc statuia personajului pe care-l reprezintă urcat
pe un soclu înalt de 6 m, iar clădirile ce închid în cerc piaţa au un farmec
istoric aparte. Merită amintită clădirea hotelului Venezia;
·
Piaţa C.A.
Rosetti – are formă ovală ceva mai alungită şi, similar pieţei
Kogălniceanu, în centrul acesteia este prezentă statuia omului politic C.A.
Rosetti stând pe un fotoliu şi meditând cu un ziar în mâna stângă. De mai bine
de o sută de ani, încă din 1903, statuia străjuieşte piaţa omonimă. Cadrul
arhitectural evocă atmosfera Bucureştiului din prima jumătate a secolului XX ce
„glăsuieşte” prin intermediul Hotelului Banat (1930), al sediului central al
Partidului Naţional Ţărănesc Creştin şi Democrat sau al imobilului ce găzduia
cândva Societatea pentru locuinţe ieftine (intersecţia bulevardelor Hristo Botev
şi Carol I).
·
Piaţa Lahovari din
vecinătatea pieţei Romane. Şi acestă piaţă este înfrumuseţată de statuia
fostului ministru de externe al României, Alexandru Lahovari în postura de
orator. La baza soclului sunt prezente două personaje alegorice: Danubius
(simbol al Dunării) şi România Agricolă (după unii) sau România Modernă (după
alţii), o figură feminină în costum popular. Merită să amintim şi Casa
Oamenilor de Ştiinţă, fosta casă a lui Bazil Assan, celebru
explorator şi comerciant, primul român care a ajuns în Antartica şi care a
făcut înconjurul lumii. Necunoscut publicului larg, Bazil Assan a fost
deţinătorul primului automobil din Bucureşti[1].
·
Piaţa Naţiunilor Unite, fostă piaţă a Senatului este amplasată la capătul sudic al Căii Victoria
şi se dezvoltă de o parte şi de alta a cheiului Dâmboviţei. Are aspect
neregulat, iar pitorescul ei provine de la cursul de apă al Dâmboviţei.
Reprezentative pentru aceasta sunt palatele fostelor societăţi de asigurări
Adriatica şi Agricola-Fonciera construite la sfârşitul anilor ’20 ai secolului
trecut şi biserica Sf. Spiridon Vechi amplasată dincolo de cursul râului.
·
Piaţa George Coşbuc, printre puţinele pieţe „intime” situate în dreapta Dâmboviţei are aspect
circular. Aceasta a apărut în urma sistematizărilor de la începutul secolului
trecut. Din cuprinsul pieţei poate fi admirată Casa Poporului şi se poate
ajunge foarte uşor în Parcul Carol.
Varietatea şi diversitatea pieţelor
bucureştene este destul de mare, însă prin intermediul acestei secţiuni am
dorit doar să aducem în atenţie puţin din atmosfera spaţiului public local.
[1]
Cosmin Navadaru (2011), Primul automobil
înmatriculat în Bucureşti, în anul 1900, HotNews, 26 septembrie, disponibil
la http://life.hotnews.ro/stiri-prin_oras-10240400-fotogalerie-primul-automobil-inmatriculat-bucuresti-anul-1900.htm.
Comentarii
Trimiteți un comentariu