Mall-turism

Îmbunătăţirea stării obiectivelor turistice, a infrastructurii şi a condiţiilor de cazare din ultima vreme, a atras şi atrage în continoare un număr din ce în ce mai mare de vizitatori. La îmbunătăţirea calităţii turismului bucureştean în general au contribuit în mare măsură anumite instituţii şi asociaţii locale. Numărul mai mare de „călători prin Bucureşti” înseamnă şi bani mai muţi cheltuiţi de către aceştia în diferite scopuri. Chiar dacă nu suntem obişnuiţi să ne gândim la turismul din capitală şi din perspectiva shopping-ului, ar trebui cel puţin să luăm în considerare că preţurile multor produse vestimentare sunt mult mai ieftine aici decât în multe alte spaţii turistice europene, iar brand-urile şi produsele comercializate de către acestea sunt similare celor de pe alte meridiane. În plus, se constată în ultima vreme o tendinţă accentuată în evoluţia construcţiei de spaţii comerciale mari, care concentrează magazine ale unor firme celebre cunoscute în întreaga lume. Este vorba de complexurile comerciale de tip mall.
În Bucureşti se întâlnesc mai multe astfel de complexuri comerciale, unele cu suprafeţe impresionante, rivalizând chiar cu cele din unele oraşe europene cum ar fi: MEGA Belaya Dacha Stage din Moscova, Westfield din Londra, Belle Epine din regiunea Paris, Ruhr Park din Bochum (Germania), Manufaktura din Lodz (Polonia) sau Olympia din Brno (Cehia). Băneasa Shopping City (85.000 m2), Sun Plaza (80.000 m2) şi AFI Palace Cotroceni (79.000 m2) sunt cele mai mari mall-uri din capitală, şi cele care atrag cei mai mulţi vizitatori (deopotrivă locuitori ai oraşului şi turişti).
Arhitectura mall-urilor este, de cele mai multe ori, una futuristă fapt ce atrage atenţia trecătorilor. Iar după cum spuneam anterior, dimensiunile impresionante concentrează privirile curioşilor, care vor dori să intre şi să exploreze interioarele. Multe magazine faimoase de haine şi încălţăminte, restaurante, coferării, fast-food-uri şi cafenele, cinematografe ultra moderne, spaţii de joacă pentru copii şi de relaxare pentru adulţi, cazinouri, supermarket-uri, librării, magazine de artizanat şi suveniruri, magazine de bijuterii, bănci etc., toate acestea se regăsesc în interiorul unui mall. Este aproape imposibil să nu găseşti ceva de cumpărat sau să te plictiseşti într-un astfel de spaţiu. Adesea nici nu îţi trece prin cap ce poţi găsi într-un mall sau în vecinătatea lui. Ambientul este unul cu totul aparte întrucât recreează spaţiul public exterior în cuprinsul unor astfel de giganţi comerciali. De multe ori mall-urile reprezintă pur şi simplu spaţiul de relaxare pentru mulţi dintre locuitori. De pildă, în AFI Palace Cotroceni a fost realizat un lac artificial şi un patinoar deschis tot timpul anului, iar în spaţiile conexe acestuia există o pistă de carting.
Se observă în ultima perioadă o apetenţă tot mai mare în rândul turiştilor stăini de a trece pragul mall-urilor bucureştene cu scopul de a vizita şi, nu în ultimul rând, de a cumpăra la preţuri avantajoase anumite produse. Bucureştiul începe astfel să se înscrie pe harta oraşelor europene care merită vizitate pentru shopping-ul promiţător pe care îl oferă. Nu se lasă mai prejos nici administratorii mall-urilor care vin – e adevărat, timid – în întâmpinarea doritorilor. Un prim pas a fost făcut pentru turiştii autohtoni în urmă cu aproape doi ani de către Bucureşti Mall situat în Calea Vitan, urmat apoi şi de alte mall-uri bucureştene. Concurenţa aprigă a făcut să apară programe speciale cum ar fi: asistenţa personală pentru shopping, tombole cu premii, excursii speciale în anumite reţele de magazine cu posibilitatea chiar de a vinde o zi într-unul dintre magazine etc. Prin urmare, întrucât mall-urile sunt cele mai iubite locuri de distracţie în Bucureşti, investitorii acestora speră ca în viitorul apropiat acestea să ajungă pe primul loc în topul celor mai adorate atracții.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

A spune că Bucureştiul nu are cartiere mi se pare...

Segregarea socială în mediul urban

From ghetto... from Bucharest! (1)