Mahalalele bucureştene. Individualizarea unui tip istoric de segregare
Raportându-ne
la ceea ce există concret din punct de vedere al schiţelor şi planurilor pentru
Bucureşti, practic pentru perioada de dinainte de 1770 nu avem nicio dovadă
certă a modului cum arăta aşezarea. Prima dovadă a distribuţiei spaţiale a
componentelor orăşeneşti consemnată într-un plan, apare cam pe la 1775, atunci
cănd este întocmit planul/schiţa Sultzer. Prin urmare nu se ştie cu exactitate
care era distribuţia spaţială a mahalalelor bucureştene până la momentul
respectiv.
De
pildă în perioada domniei lui Ipsilanti, aflăm de la Ionnescu Gion, că în Bucureşti existau 67 mahalale. Cu timpul numărul acestora a crescut iar la
sfârşitul secolului al XVIII-lea numărul mahalalelor era cuprins între 82 şi 92
de astfel de unităţi „administrative”. Şi după cum ne putem imagina, situaţia
acestora nu se prezenta într-o manieră omogenă din niciun punct de vedere.
Astfel, în toată istoria capitalei, mahalalele s-au înscris în cea mai amplă
diversitate tipologică. De la mahalale ale boierilor sau ale săracilor, până la
mahalale ocupate aproape în întregime de persoane ce practicau o anumită
meserie sau etnice.
Aşadar,
în acest articol voi încerca să evidenţiez modul segregaţionist în care s-a
dezvoltat capitala. Analiza nu va fi una diacronică ci mai degrabă una
atemporală, punându-se accent pe situaţia în sine a mahalalelor, şi mai puţin
pe modul lor de apariţie sau pe plasarea într-un anumit interval de timp,
tocmai pentru a evita alunecarea spre latura istorică a evoluţiei. Argumentul
principal al acestei înterpretări provine din faptul că, în capitală, de-a
lungul timpului au existat foarte multe tipuri de mahalale care s-au constituit
pe baza unor concentrări umane,
sociale ori comunitare, de o amunită factură spaţială. Geografic vorbind,
individualizarea structurilor spaţiale – uneori rupte în întregime de masa
compactă a oraşului, cum au fost cea armeană, ţigănească sau, ceva mai puţin,
cea evreiască – au modelat într-o manieră ireversibilă structura şi
funcţionalitatea urbană. Prin urmare, pentru o mai mare acurateţe ştiinţifică,
se vor reţine în analiză doar acele mahalale din vechiul Bucureşti, care se deosebesc
net din punct de vedere al segregării socio-spaţiale.
Tipuri de mahalale
Segregareaurbană s-a manifestat de-a lungul timpului pe foarte multe planuri în spaţiul
bucureştean. În acelaşi timp, aceasta l-a modelat şi i-a dat o anumită
personalitate, făcând, de exemplu, să nu semene foarte tare până la începutul
secolului XX cu niciun alt oraş similar ca suprafaţă şi număr de locuitori din
arealul european central-vestic. Explicaţia stă – înt-o oarecare măsură – în
această evoluţie spaţială şi socială „frântă”. Ruptura producându-se adesea
de-a lungul faliilor materiale, ocupaţionale, religioase, etnice ori a celor
legate de siguranţa locuirii.
Pentru
Bucureşti am putut astfel identifica prin prisma apariţiei segregării
următoarele tipuri: mahalale etnice, mahalale formate fie prin acumulare de
bogăţie, fie datorate sărăciei, mahalale care evocă tipul activităţilor
economice prestate şi mahalale „rău-famate”.
Mahalale etnice. Aici trei s-au remarcat în mod deosebit: mahalaua armenească,
evreiască şi cea ţigănească.
a). Mahalaua armenească din
Bucureşti a început să se formeze în secolul al XVII-lea. Mai mult decât
oricare altă mahala bucureşteană a avut parte de o separarea fizică faţă de
vatra oraşului ca urmare a discriminării şi dezavuării confesionale de către
populaţia românească din oraş, majoritar ortodoxă, faţă de populaţia armeană.
Astfel, a luat naştere mahalaua armenească ce abia în secolul al XVIII-lea a
fost încadrată în vatra oraşului. Astăzi doar două elemente urbane (o stradă şi
o biserică) mai amintesc de fosta mahala a comunităţii de armeni.
b). Mahalaua evreiască, este
a doua mahala etnică din vechiul Bucureşti care s-a individualizat în spaţiulurban. Ca număr de locuitori ce trăia efectiv în interiorul ei, mahalaua sau
cartierul evreiesc – cum i s-a spus ceva mai târziu – fiind mai extinsă spaţial,
a avut o mai mare importanţă urbană. Mahalaua locuită de această comunitate
etnică ocupa zona străzilor: Calea Văcăreşti, Decebal, Sf. Vineri, Mircea Vodă,
Olteni, Jigniţa, Calea Dudeşti, Lucaci, Labirintului, Negru Vodă, Patria, Sf.
Ioan cel Nou, Mămulari, Udricani, Anton Pann, precum şi alte străzi învecinate.
Desigur ar fi utopic să credem că toti evreii din Bucureşti locuiau în acest
spaţiu, însă o proporţie covârşitoare îşi avea rezidenţa aici, cu deosebire
săraci şi bogaţi. Pentru a înţelege mai bine contrastul acesta, strâzile
Dudeşti şi Mămulari erau locuite de cea mai mare parte a sărăcimii evreieşti,
în timp ce alte străzi cum ar fi: Sf.
Ioan Nou şi Lucaci arătau foarte bine deoarece aici locuia evreimea înstărită.
Mai multe sinagogi amintesc astăzi de mahalaua şi comunitatea evreiască din
Bucureşti.
c). Din
ecuaţia mahalalelor etnice nu trebuie să lipsească desigur, „ţigănia” sau mahalaua ţiganilor, şi ne referim aici
direct la Ţigănia Mitropoliei care a existat încă din vremea de început a
târgului. Pentru o explicitare şi o înţelegere cât mai obiectivă a distribuţiei
geografice a mahalalelor în vatra aşezării, trebuie punctat că de-a lungul
timpului au mai existat şi alte „ţigănii” sau mahalale ţigăneşti, însă de o mai
mică importanţă spaţială şi istorică. Prin urmare mahalaua ţiganilor sau
Ţigănia Mitropoliei s-a aflat la poalele dealului pe care era amplasată
biserica patriarhiei, iar ţiganii de aici erau robi şi locuiau în bordeie
lugubre (case mici aruncate în mijlocul unor curţi mari, cu sau fără garduri;
câteva dintre ele având doar acoperişul sau două-trei ferestre mici deasupra
pământului) sau în colibe mici cârpite cu tinichea. Înfăţişarea acestei
mahalale a depins în mare parte de locuitorii ei. Străzile şi casele aveau cea
mai înapoiată înfăţişare. După dezrobirea ţiganilor mahalaua a dispărut, iar
astăzi în zona ocupată cândva de ţigănie se află un areal de case, destul de
cochet şi liniştit.
Mahalale formate prin acumulare de
bogăţie sau, după caz, sărăcie. Dacă în ceea ce priveşte mahalalele formate prin acumulare de
bogăţie situaţia se prezintă într-o manieră ceva mai delicată deoarece de-a
lungul vremii boierii au tot migrat în vatra orăşenească graţie privilegiilor
de care s-au bucurat, în cazul mahalalelor sărace lucrurile sunt ceva mai
clare.
Boierii
se stabiliseră în mahalalele situate între Dâmboviţa şi Curtea Veche formând un
areal semi-compact. Odată cu individualizarea Podului Mogoşoaiei (Calea
Victoriei) aceştia şi-au făcut case de-a lungul acestei străzi, depăşind
Sărindarul, apoi bariera de la Palatul Regal. Totodată, o parte dintre ei au
început să se stabilească pe malul drept al Dâmboviţei, în lungul Căii Craiovei
(Calea Rahovei). Astfel, la începutul secolului XIX, Calea Rahovei şi Calea
Victoriei erau locuite de un mare număr de boieri, devenind aşadar un spaţiu
compact al mahalalei bogaţilor, al
boierimii sau al privilegiaţilor urbani cum îi numea uneori Vintilă
Mihăilescu.
Ceva mai concret se prezintă mahalalele
sărace. În linii mari, mai tot spaţiul bucureştean era marcat de o oarecare
stare de sărăcie la nivel de mahala. De aici şi conotaţia peiorativă pe care a
căpătat-o termenul de mahala în decursul timpului. Însă, unele dintre aceste
mahalale au avut un pronunţat caracter de sărăcie. Dintre acestea merită
menţionate, mahalaua Flămânda, mahalaua Caimata, precum şi mahalaua Calicilor şi mahalaua Dracului. Cele din urmă fac
parte şi din categoria mahalalelor rău-famate.
a). Mahalaua Flămânda
îngloba un număr de aproximativ 60 de case în ultima parte a secolului al
XVIII-lea. După cum au consemnat deopotrivă Ionnescu Gion şi Giurescu, numele
mahalalei provine de la faptul că locuitorii ei erau foarte săraci. Sărăcia
cruntă în care trăiau aceştia a marcat numele mahalalei sub forma poreclei
flămânda.
b). Ceva
mai mică decât mahalaua Flămânda, numărând numai 24 de case, mahalaua Caimata se aseamănă foarte tare
în privinţa sărăciei cu prima. Mai mult decât atât, se pare că această mahala
îşi trage numele (oarecum preschimbat), fie de la faptul că prin această mahala
trecea gârliţa Bucureştioara care era foarte murdară – plină de necurăţenii cum
spunea Ionnescu Gion – datorită mizeriilor şi dejecţiilor ce se aruncau în ea,
fie de la termenul grecesc „kauzvn” care înseamnă sărman. Prin urmare, conchide
Giurescu, atât una, cât şi cealaltă, ne dovedesc faptul că ne aflăm şi de data
aceasta în faţa unui calificativ asemănător[1]
celui al mahalalei anterioare.
c). Aflată
în afara oraşului, dincolo de ziduri, percepută ca fiind în afara societăţii
„normale”, ordonate şi civilizate[2], Mahalaua Calicilor sau Calicească a avut o importanţă aparte
pentru Bucureşti deoarece a înglobat persoanele invalide, bolnave şi neajutorate,
care se ocupau în principal cu cerşitul. Discreditaţi de toată lumea şi
marginalizaţi, au dus o viaţă derizorie. Unii autori i-au nuimt mişei datorită dezgustului pe care-l
provocau locuitorilor oraşului pentru că erau cerşetori. De fiecare dată când
se mărea suprafaţa oraşului, mahalaua Calicilor migra către exteriorul aşezării
din pricina segregării stricte faţă de oraş. Această mahala exista încă din
secolul al XVI-lea şi se întindea dincolo de biserica Domniţa Bălaşa,
învecinându-se în perioada de început cu Ţigănia Mitropoliei de care am amintit
ceva mai devreme, însă prima menţiune documentară a mahalalei Calicilor apare
în 1639. Era formată din bordeie, cocioabe şi căsuţe prăpădite, locuită
eminamente de calici[3].
Cu timpul, această mahala a dispărut deoarece calicii au fost forţaţi să
migreze către dealul Bragadiru, iar mai apoi să plece definitiv din oraş către
spaţiile periferice.
d). Făcând
parte din aceeaşi categorie a mahalalelor măcinate de sărăcie, Mahalaua Dracului nu figurează în lista
din 1852 a lui Borroczyn. Numele acesteia apare ceva mai târziu, în a doua
jumătate a secolului al XIX-lea, şi face referire la spaţiul ce se întindea la
nord de spitalul Filantropia, dincolo de bulevardul Banu Manta de azi[4].
Situaţia precară a locuitorilor de aici a generat în timp o teamă profundă faţă
de acest spaţiu bucureştean.
Mahalale care evocă tipul
activităţilor economice prestate. Într-un oraş în creştere au loc tot felul de subdiviziuni în
masa populaţiei, provocate de concentrarea muncii fiecăruia într-un spaţiu mai
restrâns. Genul acesta de separatism, care, aşa cum susţine Vintilă Mihăilescu,
prin analogie cu provincialismul s-ar numi mahalagism, se răsfrânge şi asupra
caracteristicilor sociale. Pe măsură ce se înmulţea populaţia şi se extindea
oraşul, numărul mahalalelor evolua crescând. Ca amploare, acestea sunt cele mai
numeroase (aproximativ 30). Graţie multitudinii de activităţi economice şi
concentrării lor spaţiale, mahalalele care evocă tipul activităţilor economice
prestate au lăsat cele mai multe urme istorice şi toponimice. Dintre aceste
mahalale vom reţin în analiză doar câteva, în vederea exemplificării modului în
care populaţia s-a segregat funcţie de meseriile practicate sau de tipul
activităţilor comerciale desfăşurate:
a) Mahalaua Tabacilor, este
una dintre cele mai vechi, deşi prima menţiune documentară datează din secolul
XVII. La început se afla cam pe unde este astăzi strada Domniţa Anastasia, în
lungul unui pârâu ce se vărsa în Dâmboviţa. Ulterior s-a mutat în partea
sud-estică a târgului, tot pe lângă Dâmboviţa, însă de data aceasta în dreapta
cursului de apă;
b) Mahalaua Zlătarilor, adică a
celor care prelucrau aurul şi argintul sau cum i-am spune azi, a bijutierilor.
Era situată în apropiere de târgul central, în nord-vest. Îniţial, o mahala de
mărime medie (cca. 20 de case), în jurul anului 1798 ajunsese cea mai mică din
Bucureşti având numai două case;
c) Mahalaua Cărămidarilor.
Remunită pentru faptul că era formată din meşteri cărămidari – adică persoane
care făceau cărămidă. Cărămida realizată în această mahala era folosită la
construcţia caselor la sfârşitul secolului XVIII: „în orice caz, acolo se
făceau cărămizi[5]”.
d) Mahalaua Olarilor –
formată din concentrarea spaţială a olarilor care aduceau din Câmpulung sau din
alte locuri, diferite obiecte ceramice (cu precădere oale), pe care le vindeau
în apropierea târgului;
e) Mahalaua Săpunarilor sau a Scaunelor Vechi, de
asemenea una dintre cele mai vechi din oraş, menţionată documentar în anul
1609. În această mahala locuiau măcelarii, care îşi aveau aici „scaunele[6]”.
Denumirea de „săpunari” a provenit de la prelucrarea seului vitelor tăiate din
care se confecţiona săpunul, care mai apoi era vândut;
f) Mahalaua Trâmbiţaşilor. După
cum afirmă Ionnescu Gion, amintirea acesteia s-a pierdut cu totul din amintirea
bucureştenilor;
g) Mahalaua Oţetarilor, avea în
1798 „52 de case; de când erau aşezaţi
oţetari pe aici[7]”
etc.
Pe
lângă cele prezentate mai sus în scop explicativ, după cum am afirmat la
început, în Bucureşti au mai existat multe alte mahalale formate ca urmare a
activităţilor economice prestate de locuitori de-a luncul timpului. Ar mai fi
de adăugat de pildă: mahalaua croitorilor, mahalaua ţiganilor muzicanţi sau a
lăutarilor, a birjarilor, a cizmarilor, a şelarilor, ori a fierarilor[8]
etc.
Mahalale „rău-famate”. Pentru a nu mă repeta foarte mult, deoarece în această
categorie includem şi două mahalale ce au mai fost prezentate anterior, voi
spune doar că Mahalaua Calicilor şi Mahalaua Dracului sunt două mahalale
rău-famate tipice. Argumentul ar fi acela că, cele două erau evitate cât mai
mult cu putinţă de populaţia din afara spaţiului urban în care acestea se
înscriau. Mai mult decât atât, spaţiul calicilor era adesea marcat de
scandaluri si evenimente ostile traiului civilizat. Destul de des calicii şi
ţiganii se încăierau, iar mizeria, sărăcia şi mirosul insuportabil din
„calicime” completau tabloul unui spaţiu urban ostil. „Astfel se explică la
Bucureşti groaznicele, istoricele bătăi, păruieli, trânteli şi omoruri, care se
întâmplă între ţiganii (...) şi calicii (...) trecuţi în lista starostelui.
Ţiganii, cu timpul, înmulţindu-se ca spuza[9],
călcau locurile calicilor; de aici, bătăi, adică judecată ţigănească, până să
vină de la judeţul oraşului, ori de la dicasteriul[10]
Mitropoliei, ori de la Vornicia domnească să-i împace şi să pună lucrurile la
cale dreaptă şi cuviincioasă.
Buna-cuviinţă,
smerenia şi liniştea, – iată ce lipsea calicilor din Iaşi şi Bucureşti. Erau
totdeauna gata pe bătăi[11]”
De
cealaltă parte, mahalaua Dracului era renumită datorită bandelor de pungaşi ce
mişunau în interiorul ei, avându-şi unele dintre ascunzători în „groapa lui
Ouatu”. Fiind o mahala foarte săracă, aici îşi făceau veacul foarte mulţi
„infractori”.
Poate
trebuie menţionat că nici la începutul secolului XX, deşi situaţia socială şi
urbană se îmbunătăţise simţitor, anumite mahalale nu erau prea agreate. În altă
ordine de idei, mahalalele periferice capătă în aceste timpuri o identitate
proprie, apucăturile şi mentalitatea mahalagiilor deosebindu-se net de cele ale
locuitorilor centrului. Astfel, era mai mult decât riscant să te avânţi singur
prin mahalalele rău-famate ale Tirchileştilor, Tabacilor, Popa Nan, Delea,
Dealul Spirei sau Grozăveştilor.
[1] Constantin C. Giurescu (2009), op.
cit., pag. 722.
[2] Adrian Majuru (2003), op. cit.,
pag. 66.
[3] În mahalaua calicilor nu se îngăduia decât calicilor să şadă, spunea în
lucrarea sa Ionnescu Gion.
[4] Constantin C. Giurescu (2009), op.
cit., pag. 722.
[5] Gheorghe I. Ionnescu Gion (2003), op.
cit., pag. 238.
[6] Scaunele erau de fapt nişte bănci din lemn pe care măcelarii şi pescarii
îşi expuneau marfa pentru a o vinde.
[7] Gheorghe I. Ionnescu Gion (2003), op.
cit, pag. 343.
[8] Nicolae Iorga (2008), op. cit.,
pag. 96.
[9] Spuza este acea cenușă fierbinte, alburie și fină, care se formează pe
suprafața jăraticului, acoperindu-l. În termeni populari mai înseamnă grup de
bubulițe ce apar pe buze sau în jurul gurii
[10] Dicaster - tribunal bisericesc.
[11] Gheorghe I. Ionnescu Gion (2003), op.
cit., pag. 364.
Comentarii
Trimiteți un comentariu