Segregarea şi utopia egalitarismului
Vremuri tulburi şi contradictorii pentru lumea în
care ne este dat să trăim! Suna cunoscut, nu? Da, dar ar trebui adăugat aici un
amănunt de câteva cuvinte: nu tuturor le este lesne să înţeleagă sentinţa de
început. Pentru (mulţi dintre) intelectuali sună apoteotic, dramatic şi perfect
asimilabil gândirii. Pentru restul, însă, este un simplu fapt. De ce? Pentru că
omul de rând are alte priorităţi.
Am început atât de abrupt deoarece ne aflăm în
faţa unui paradox. Omenirea încearcă să implementeze democraţia, liberalismul
şi drepturile omului cât mai multor
societăţi, dacă s-ar putea tuturor, şi cât mai repede cu putinţă, dar, în
acelaşi timp, în schimbul dezideratelor se alege, nu cu mai multă dreptate şi
egalitate pentru tot mai mulţi, ci cu o fărâmiţare tot mai accentuată. Şi asta
nu este tot, fărâmiţările şi faliile se adâncesc atât în interiorul, cât şi în exteriorul
(sau la contactul) societăţilor. Drepturile omului sunt rodul intelectului,
pentru o viaţă cât mai echitabilă, şi se aplică tuturor. Bunăoară, cei care fac
politica internaţională sunt liderii intelectuali ajunsi în vârful ierarhiei globale,
iar efectele acţiunilor lor sunt resimţite de toţi (oamenii de rând, cum îi
numeam la început). În consecinţă, nu se poate face o separare între liderii
lumii şi oamenii de rând, cel puţin nu în privinţa efectelor acţiunilor celor
dintâi asupra celor de pe urmă.
Din moment ce se doreşte binele tuturor, egalitate
de şanse şi alte asemenea valori universale, atunci cum se face că, de multe
ori, domneşte climatul tensionat, marcat de incertitudine,
discriminare, neintegrare şi, de cele mai multe ori, segregare? În istorie, aceste aspecte au dominat. Cel mai adesea,
atunci când două societăţi au intrat în contact au apărut tensiuni. A
predominat realpolitik-ul, aşa cum ar
spune specialiştii în relaţii internaţionale. Sau a prevalat lupta de dominare
a celui mai puternic. Foarte adesea contactul acesta a întărit coeziunea
internă a fiecărei comunităţi, iar atunci când una dintre acestea a fost
cucerită, membrii ei au funcţionat ca un bloc împotriva dominatorului.
Comportamentul de tip bloc a presupus întărirea identităţii prin limbă,
tradiţii, obiceiuri, cutume etc. Chiar şi atunci când nu s-a pus problema unei
cucerii/dominaţii identificarea indivizilor cu grupul iniţial a fost puternică.
Aşa au luat naştere enclavele etnice şi rasiale; la fel s-au format şi cele
bazate pe venituri. Rareori s-a întâmplat altfel. Acesta este motivul pentru
care migraţiile prezente nu sfârşesc în integrare/asimilare
şi, totodată, cauza frecventă a tensiunilor din sânul societăţilor. Exemplele
sunt covârşitoare, din antichitatea romană, trecând prin marile descoperiri
geografice şi sfârşind cu cele mai recente valuri de imigranţi din spaţiul
Orientului Mijlociu Extins (aşa cum le place decidenţilor de dincolo de
Atlantic să spună, începând cu fostul preşedinte George Bush jr.).
Dar să ne oprim puţin. A existat totuşi o perioadă
când egalitarismul şi egalitatea
dintre indivizi chiar a reprezentat acea valoare universală şi când segregarea – înţeleasă ca separare –
nici nu exista în mintea şi spiritul indivizilor. Şi asta pentru că, în urmă cu
câteva mii de ani, războaiele erau puţin cunoscute triburilor izolate, formate
din cel mult 100 de indivizi. Antropologii vorbesc chiar despre o etică a egalitarismului. Ea mai există
şi acum, sporadic, în cadrul câtorva triburi de vânători-culegători de prin
Amazonia, Africa, Asia de Sud-Est, Australia şi Oceania. Cel mai grăitor
exemplu pentru egalitarismul comunităţilor de vânători-culegători este cel a dreptului la hrană, sau de egalitate în
raport cu mâncarea. Indiferent dacă luau sau nu parte la vânătoare, ori dacă
aveau norocul de a găsi ceva de mâncare, alimentele erau distribuite astfel
încât fiecare membru să aibă cu ce se hrăni. Nimeni nu avea dreptul să-i spună
altcuiva ce să facă. Fiecare persoană putea lua singură decizii; nici măcar
părinţii nu aveau dreptul de a porunci copiilor. Nu în ultimul rând, deciziile
comunitare erau luate prin consens, prin urmare nu exista niciun conducător.
Dar ce a determinat schimbarea pentru ca de-a
lungul celor mai multe evenimente istorice cunoscute să se întâmple exact
opusul? De ce astăzi predomină valorile celelalte, menţionate la începutul
textului? Debutul schimbării a însemnat trecerea de la faza de
vânător-culegător la agricultor. Din momentul în care triburile primitive au
fost capabile să-şi bazeze regimul alimentar pe cereale, adică au fost capabile
să cultive plante şi, totodată, să domesticească animale, au apărut, timid ce-i
drept, structurări intratribale. Odată ce hrana a putut fi asigurată, au apărut
surplusurile, iar din acestea s-au putut susţine îndeletniciri care până la
momentul respectiv nu erau posibile din cauza faptului că membrii triburilor
erau într-o permanentă mişacre, în căutare de hrană. Agricultura şi
domesticirea au presupus, implicit, sedentarizare. Şi de aici înainte,
evenimentele au evoluat în direcţia unor structuri comunitare tot mai complexe
în care au început să-şi facă loc treptat conducătorii, "administratorii"
hranei, a apărut nevoia de a gestiona cât mai bine alimentele şi astfel si-au
făcut loc între îndeletnicii şi primii scribi (aceştia se formau dintre cei
care gestionau hrana), meşteşugarii primitivi ş.a. Ce este foarte important de
menţionat în această etapă de tranziţie, după cum apreciază geograful Jared
Diamond, apariţia conducătorilor a dat naştere nedreptăţilor, în sensul în
care, cei care aveau puterea dispuneau discreţionar de hrană şi de celelate
bunuri. Apoi, triburile care au fost capabile să producă mai multă hrană, au devenit
mai puternice, au sporit numeric, au putut susţine o "armată" şi, mai
mult decât atât, au început să se extindă şi să domine alte triburi. Iată
paradigma de debut a structurării societale şi de suprimare aproape totală a
egalitarismului.
Odată stabilit acest
tipar, el s-a multiplicat în repetate rânduri de-a lungul istoriei în toate
spaţiile geografice amprentate uman. Doar că, astăzi, omenirea tânjejte
permanent după egalitate sub forma drepturilor omului, mijlocită de democraţie
şi liberalism. Realitatea arată însă pe dos, statele se află în diferite grade
de dezvoltare, unele mai bogate (chiar foarte bogate), alte mai sărace (adesea
dramatic de sărace). Aceleaşi state sunt structurate la interior în clase
sociale, în grupuri etnice şi rasiale, iar atunci când apar situaţii
neprevăzute (refugiaţi) sau dinamici noi (fluxuri de migranţi economici),
atitudinea comunităţiilor statelor vizate de refugiaţi şi migranţi economici se
bulversează, iar politica lor devine contradictorie. Democraţiile liberale,
bogate economic, fie vor, fie nu vor să se mai gândească la drepturile omului.
Imigranţii şi refugiaţii au nevoie de sprijin din partea statelor bogate, iar
acestea nu sunt dispuse întotdeanua să-l ofere. De ce? Ei bine, de teama unui
element social străin. Încolţeşte în spiritul locuitorilor statelor bogate
atitudinea coezivă de tip bloc pentru a-i respinge pe străini. Acei străini,
care odată veniţi într-un stat gazdă, au tendinţa naturală de a trăi după
valorile de acasă. Ori asta nu convine populaţiilor gazdă, chiar şi atunci când
liderii politici vor contrariul. Este cazul Germaniei care prin leadership-ul
politic doreşte să primească imigranţi, în timp ce germanii de rând nu. Există,
cum bine se cunoaşte, situaţii în care întreaga societate, în frunte cu conducerea
statului, refuză venirea refugiaţilor şi a imigranţilor economici, cum este
cazul Marii Britanii, Poloniei, Ungariei ş.a.
De ce vin imigranţii
câtre statele bogate (?), nu cred că
trebuie să mai dau un răspuns pentru că el este cunoscut deja. În ţările
dezvoltate se trăieşte mult mai bine, iar oamenii se amăgesc cu egalitatea de
şanse în raport cu traiul de zi cu zi. Spun că se amăgesc întrucât, aşa cum
spunea Simion Mehedinţi, nu există egalitate în natură, nici măcar între
frunzele aceluiaşi copac. Egalitatea este privită drept capacitatea cât mai
multor oameni de a duce o viaţă cât mai tihnită. În statele afectate de
conflicte, de sărăcie şi de sisteme de guvernare opresive, aproape că ţi-e
frică să pronunţi cuvântul egalitate din moment ce avalanşa de nedreptăţi şi
probleme sunt copleşeitoare. Şi atunci, văzând traiul occidental, cei aflaţi la
ananghie vor să evadeze în direcţia acestuia.
Astfel se ciocnesc
două interese şi două atitudini diferite. Unii doresc să emigreze, aţii doresc
să nu se întâmple acest lucru. Unii sunt dornici de a scăpa de viaţa chinuită
şi de a duce un trai mai bun altundeva, aţii se opun cu înverşunare. Între
aceste atitudini şi interese apare teama.
Teama că nou venitul poate crea probleme. Teama că refugiaţii şi imigranţii
economici nu vor dori să se integreze şi să adopte modelul ţării gazdă. Teama
că pot apărea atentate teroriste şi revolte sociale. Ori, nu sunt puţine
cazurile de tensiuni şi conflicte sociale între autohtoni şi alohtoni, în speţă
între populaţia locală şi imigranţi, chiar şi la distanţă de 2-3 generaţii.
Franţa stă mărturie, iar revoltele magrebienilor din 2005 sunt un exemplu
concret. Segregarea dintre albi, negri şi lation-americani în SUA, ori
apartheid-ul din Africa de Sud sunt alte cazuri ce se înscriu în aceeaşi
logică. În Marea Britanie mocnesc aversiunile dintre britanicii autohtoni, de
factură protestantă, şi imigranţii musulmani din fostele colonii. Aceste cazuri
au implantat teamă în mintea autohtonilor din statele occidentale, contaminând
adesea şi pe cele din centrul şi estul Europei. Tocmai de aceea se doreşte
ţinerea departe de spaţiul European a imigranţilor din Orientul Mijlocio Extins.
Sigur că în noianul
acesta de evenimente şi de informaţii care circulă astăzi mai mult decât
oricând îşi fac loc şi conspiraţiile, şi populismul şi multe alte specte pe
care nu şi le doreşte nicio societate civilizată. Este foarte posibil, cum se
spune adesea în mass-media, ca între refugiaţi şi imigranţi economici să-şi
facă loc şi membrii unor grupări teroriste de genul ISIS (sau Daesh). Este, de
asemenea, posibil ca sporirea atentatelor teroriste din ultima vreme să aibă
legătură cu valurile recente de imigranţi din OME. Cert este că, aşa cum arată
dovezile anchetelor realizate în statele unde au avut loc atentate teroriste
recente, cei care le-au provocat au avut legătură, s-au radicalizat sau erau simpatizanţi
ai grupărilor teroriste. S-a întâmplat asemenea, atât la Paris şi Bruxelles,
cât şi în oraşele germane sau în alte câteva spaţii europene. La starea de fapt
actuală – a evenimentelor legate de imigranţii sosiţi în Europa – contribuie şi
modul în care aceştia sunt trataţi (vezi cazul taberei de refugiaţi din Calais,
Franţa), lipsa de consens politic privind cota de imigranţi în interiorul UE şi
apariţia poluliştilor care încearcă să câştige capilal electoral pe seama nou-veniţilor.
Sunt multe aspect
implicate aici şi tocmai de aceea este destul de greu de înţeles şi explicat
situaţia din Europa şi relaţia ei cu Orientul Mijlociu Extins. Însă, filonul
central al celor prezentate aici se leagă de faptul că trăim, noi, aici, în
Europa, vremuri interesante, atât din punct de vedere social, cât şi din punct
de vedere geopolitic. Valurile mari de refugiaţi vor schimba treptat structura
socială a bătrânului continent. Iarăşi, Franţa (prin exponentul său principal –
naţionala de fotbal), ne dă un indiciu pentru ceea ce ar putea să reprezinte
Europa la un moment dat. Neintegrarea nou-veniţilor, odată decis politic acest
aspect în interiorul UE, poate genera probleme şi tensiuni ce pot atinge
nivelul de conflict intern. Iar dacă se va ajunge aici, atunci multiculturalismul îşi va arăta încă o
dată limitele. Unii sociologi deja vorbesc de acest aspect şi tocmai de aceea
se crede că este o politică greşită primirea unui număr mare de imigranţi. Pe
de altă parte, ONG-urile ce militează pentru drepturile omului văd lucrurile
dintr-o altă perspectivă.
Constat în final că,
în timp ce ne dorim să fim cât mai paşnici şi mai concesivi, mai înclinaţi către
egalitate de şanse şi drepturi sociale, cu atât ne este mai greu să acceptăm de
la oricine şi în orice context aceste valori. În timp ce refugiaţii şi
migranţii economici doresc o viaţă mai liniştită în Occident, Occidentul fie îi
primeşte şi îi tratează ca pe nişte locuitori de rang secund, fie nu îi
primeşte deloc. Migranţii caută egalitatea de şanse în ţările dezvoltate dar,
odată stabiliţi în noua locaţie occidentală, aceştia îşi dau seama că sunt
segregaţi social prin forţele cumulate ale propriilor valori culturale şi a
marginalizării din societăţile gazdă. Cu alte cuvinte, egalitatea dorită nu
este altceva decât o utopie, pentru că finalitatea ia forma enclavelor sociale.
Teama de ceea ce este străin şi necunoscut probabil nu ne va părăsi niciodată,
indiferent de nivelul economic de dezvoltare, de cel tehnologic sau de educaţie.
Comentarii
Trimiteți un comentariu