Politica şi biserica. Un mariaj segregaţionist cu impact asupra integrităţii naţionale
Luate separat fiecare dintre cele două
componente ale orânduirii sociale, politica şi biserica, sunt necesare.
Celibatul fiecăreia este binevenit. Existenţa şi prezenţa simultată a celor
două, în interiorul statului, creează mediul propice dezvoltării sociale şi
conştiinţei comunitare şi naţionale. Mariajul celor două, însă, este o uniune
păguboasă şi cu efecte segregaţioniste. Uniunea dintre cele două, în scopul
obţinerii puterii, poate avea efecte nedorite pe termen lung. Pentru nicio
naţiune – şi cu atât mai mult pentru România – mariajul politicii cu biserica
nu a creat forme dorite şi efecte benefice. Fără a face un excurs prea lung în
istorie pentru a evidenţia acele evenimente în care biserica şi politica şi-au
dat mâna, este suficient să privim atent Iranul. Un stat laic până în anul
1979, Iranul a devenit după aceea o dictatură a religiei în cel mai strict
sens. Dacă până în acel an critic populaţia se bucura de o paletă largă de
libertăţi, femeile iraniene putând chiar purta fuste mini şi face plajă în
costum de baie, o adevărată societate laică, ce să mai..., după acel moment
lucrurile au luat o turnură dramatică. Din punct de vedere vestimentar, femeile
sunt astăzi nici mai mult nici mai puţin decât nişte pete negre mobile sau,
nişte fiinţe vii acoperite de o bucată neagră de material (fie el şi foarte
scump) şi constrânse de către tandemul religie-politică să renunţe la expresia
supremă a propiei lor fiinţe: libertatea individuală.
În cazul României nu vorbim de acelaşi
efect, însă mariajul politică-biserică sau, cum l-am numit în cazul enterior,
politică-religie, poate lua şi crea forme diferite în funcţie de scopul urmărit
sau de modul în care se raportează cele două, împreună sau fiecare în parte, la
putere. Sau, aş mai adăuga ceva, efectele mariajului pot fi variate şi ca
urmare a modului în care cele două înţeleg a se „căsători”. Iar când vine vorba
de politică şi biserică, lucrurile sunt destul de limpezi: „căsătoria” este mai
mult din interes, pentru că despre iubire – ceea ce ne învaţă biserica –
nu poate fi vorba. Aceste gânduri, pentru a nu se înţelege greşit, nu vin de la
un necredincios, ateu sau agnostic, ci de la un creştin ortodox „domestic”, aşa
cum sper că sunt foarte mulţi români. Cu alte cuvinte, vin de la un creştin
ortodox care înţelege religia în sensul spiritual şi biserica drept mijloc de
comuniune cu divinitatea şi nu ca pe nişte modalităţi de „manipulare a
iubirii”.
Politica, aşa cum o defineşte Dicţionarul
explicativ al limbii române este, foarte pe scurt, „ştiinţa şi practica de
a guverna un stat”, iar religia reprezintă un „sistem de credințe și de practici privind sentimentul
divinității și care îi unește, în aceeași comunitate spirituală și morală, pe
toți cei care aderă la acest sistem; totalitatea instituțiilor și
organizațiilor corespunzătoare”. Prin urmare, politica trebuie să se
ocupe de buna funcţionare – cu ajutorul ştiinţei şi practicii – a statului, în
timp ce religia se adresează (spiritual şi moral) doar celor care aderă
la sistemul de valori al religiei pe care o îmbrăţişează. Religia majoritară,
cea creştin-ortodoxă, este instituţionalizată şi organizată în ţara noastră de
către Biserica Ortodoxă Română. Numai să nu uităm că în România mai sunt şi
alte culte religioase: cel romano-catolic, cel protestant, cel greco-catolic,
cel islamic, cele neoprotestante ş.a. Ca atare, un mariaj între politică şi
biserica majoritară nu va fi bine privit de către adepţii şi slujitorii
celorlalte religii, care se vor simţi jigniţi şi marginalizaţi. România nu este
nici un stat întru totul unitar din punct de vedere religios şi nici din punct
de vedere etnic. Încă o dată în plus mariajul de convenienţă al celor două nu
este benefic.
Înainte de cea de-a doua problematică fundamentală
a sciziunilor naţionale viitoare, pe care le creează tandemul marital de
convenienţă politică-biserică, trebuie să privim nişte cifre. În România, din
punct de vedere religios, potrivit recensămânului populaţiei din 2011, trăiesc
81% ortodocşi, 4,3% romano-catolici, 3% reformaţi, 1,8% penticostali, 0,8%
greco-catolici şi, restul până la 100%, alte religii. Iar din punct de vedere
etnic, potrivit aceluiaşi recensământ, la nivel naţional ponderea etnică este
următoarea: 83,5% români, 6,1% maghiari, 3,1% rromi şi restul alte etnii, cu
ponderi destul de mici. Dându-şi mâna, un anumit partid politic şi biserica
ortodoxă, pentru a câştiga alegerile prezidenţiale, acestea vor genera o
ruptură destul de mare între cei care nu sunt ortodocşi, nu sunt de etnie
română şi nu simpatizează cu partidul respectiv şi ceilalţi locuitori care se
identifică cu toate cele trei aspecte.
Un al doilea aspect omis sau intenţionat
neluat în considerare de cei care consimt la un asemenea tandem al puterii
politice este cel al moştenirii istorice. Cei mai mulţi locuitori, după cum a
arătat şi harta electorală a primului tur de scrutin pentru alegerile prezidenţiale
din România anului 2014, care nu împărtăşesc cele trei seturi de valori şi
caracteristici (religie, etnie şi orientare politică) sunt locuitori ai
Transilvaniei. Istoric, această provincie istorico-geografică a României, a
făcut parte mult mai mult timp din altă structură statală decât din cea
actuală. Structura socială, economică şi politică a Transilvaniei nu se
aseamănă întru totul cu cea a restului României deoarece, până în anul 1918,
populaţia ei a fost educată şi pregătită să adere la un set de valori diferit
de cel al celorlalte provincii istorico-geografice româneşti. Chiar şi
ortodoxia transilvăneană, dacă mă pot exprima aşa, a fost influenţată de
convieţuirea cu celelalte culte, ca, de altfel, şi celelalte culte în raport cu
ortodoxia. În ciuda majorităţii etnice româneşti şi a celei religioase
creştin-ortodoxe, populaţia din Transilvania reprezintă o comunitate aparte cu
caracteristici şi funcţionalitate proprii, aspecte ieşite la iveală în primul
tur de scrutin.
Paradoxul este că, dacă
la alegerile prezidenţiale nu s-ar fi aflat un candidat de altă etnie şi
religie decât cea a majorităţii, modelul cultural, social şi, mai mult decât
orice, cel politic nu ar fie ieşit la lumină. Iar mixul reprezentat de
candidatul de altă etnie şi religie decât cea majoritară provenit din
Transilvania şi spectrul politic pe care-l reprezintă (dreapta) a pavat drumul
către segregarea politică a României. În fapt, alegerile, în maniera pe care o
cunoaştem acum după primul tur de scrutin, nu au făcut altceva decât să dea un
contur clar şi periculos din punct de vedere statal, segregării latente din
sânul populaţiei.
Transilvania este şi mai stabilă şi
coerentă din punct devedere economic. Comparând-o cu Moldova sau Oltenia,
diferenţele economice devin vizibile. Nu întâmplător în aceste două regiuni
istorico-geografice, plus Muntenia şi Dobrogea, partidul care face pact cu
biserica a câştigat fără rezerve. Ori, Moldova şi Oltenia sunt cele mai sărace
regiuni ale României şi, probabil, foarte puternic influenţate de biserică. Ca
un amănunt, însă care nu trebuie neglijat, Moldova, Bucureştiul şi Dobrogea
sunt încărcate de religie: Sf. Parascheva la Iaşi adună anual sute de mii de
pelerini, Sf. Dumitru la Bucureşti de asemenea, iar în Dobrogea se află grota
şi Biserica Sf. Andrei (cel care a adus creştinismul pe actualul teritoriu al României).
Să nu-l uităm nici pe părintele Arsenie Boca, părinte, teolog şi artist
plastic, un adevărat simbol al ortodoxiei zilelor noastre, care a tăit la
Mănăstirea Prislop (judeţul Hunedoara), în imediata vecinătate nordică a
Olteniei, provincie în care părintele Boca şi-a găsit foarte mulţi adepţi şi în
care reprezintă un exemplu de moralitate ortodoxă de necontestat. Apoi,
uitându-ne la harta României de după primul tur de scrutin, vom constata că
Hunedoara este, practic, singurul judeţ transilvănean unde candidatul stângii,
cel care este parte a mariajului politică-biserică, a câştigat. Restul judeţelor
fiind adjudecate de dreapta politică. Mai ales aici, în Hunedoara, părintele
Arsenie Boca a fost agentul electoral cel mai puternic al stângii. De fapt, în
Hunedoara se poate spune că părintele Boca a fost cel care a căştigat alegerile
pentru stânga, voturile fiindu-i transmise apoi candidatului oficial la
preşedinţie.
Mesajele electorale în care biserica şi
religia ortodoxă au fost utilizate au fost nenumărate. Prezenţa candidatului
propus de stânga la pelerinajul de la Iaşi a fost o mişcare de culegere de
voturi şi mai puţin una spirituală, de reculegere. De asemenea, mai mulţi
preoţi ortodocşi au slujit în limba politică a stângii, deşi potrivit
moralităţii religioase biserica nu face politică. Şi, nu în ultimul rând,
mesajele defăimătoare la adresa candidatului din dreapta politică au abuzat de
confesiunea prezidenţiabilului, etnic german, provenit din Sibiul
transilvănean.
Ei bine, confesiunea a reprezentat un
avantaj pentru o parte şi un handicap pentru cealaltă, deşi într-o democraţie
utilizarea religiei ca agent electoral este condamnabilă. Acelaşi lucru se
poate spune şi despre etnie. A face din etnia celuilalt un lucru rău pentru
democraţia şi guvernarea unui stat este nedreaptă, ca să nu spun altfel. Nu în
ultimul rând, aceptul, fie şi parţial sau mutual al bisericii, de a face cuplu
cu unul dintre candidaţi, este, cel puţin imoral.
Toate acestea conduc, în viitor, la o
evoluţie politică periculoasă. Jocul politic a scos pregnant la iveală
diferenţele economico-sociale din ţara noastră. Totodată, pe fondul
diferenţelor economico-sociale, au apărut şi preferinţele electorale. România a
fost segregată odată cu aceste alegeri şi, mai grav, pe tot parcursul acestora
o parte a sceptrului politic, dându-şi mâna cu biserca, a accentual segregarea.
Segregarea socială, care se grefează pe solul mănos al diferenţelor din
interiorul statelor, este păguboasă şi periculoasă pe termen lung. România este
segregată social nu atât ca urmare a forţelor latente din sânul populaţiei, cât
mai ales din cauza mariajului electoral politică-biserică.
Pentru cei care nu iau în calcul un
scenariu de diviziune şi segregare internă a României, care să o afecteze pe
viitor, îi sfătuiesc să se uite cu atenţie la Italia, unde nordul, încă de ceva
vreme, tot din cauza unor politicieni lipsiţi viziune naţională, riscă să se
rupă de restul ţării. Cu alte cuvinte segregarea este inamicul cel mai mare al
integrităţii unui spaţiu. Segregarea înseamnă în definitiv separare, divizare,
dezintegrare... chiar şi statală.
Samuel Huntington, faimosul analist de
politică internaţională, lansa în urmă cu mai bine de douăzeci de ani (1993)
celebra lui teorie asupra ciocnirii civilizaţiilor. Autorul respectiv a făcut
o analiză interesantă asupra sistemului geopolitic internaţional şi a ajuns la
concluzia că statele lumii sunt grupate în mai multe civilizaţii: occidentală (catolică
şi protestantă), ortodoxă, islamică, lati-americană, sinică/chineză, hindusă,
budistă, japoneză şi africană. Aceste civilizaţii, spune Huntigton, ajung să se
ciocnească acolo unde intră în contact una cu alta, deoarece contactul dintre ele
este marcat de linii de falie în lungul cărora vor apărea fricţiuni. Înteresant
este că, potrivit acestuia, România este străbătută de o linie de falie care o
şi împarte între două civilizaţii: occidentală şi ortodoxă. Iată deci, Huntington
ia şi el ca element principal de divizare a României tot religia. Linia de
falie, atenţie (!), ca şi în cazul situaţiei electorale de după primul tur de scrutin
(2 noiembrie 2014), este trasată pe rama Carpaţilor Orientali şi Meridionali,
Transilvania fiind considerată ca parte a civilizaţiei occidentale – atât religios,
cât şi din punct de vedere al dezvoltării –, iar celelalte provincii sunt
incluse în categoria civilizaţiei ortodoxe. Similitudinile geografice frapante arătate
de harta lui Huntington şi cea a primului tur al alegerilor prezidenţiale sunt
menite a ne îngrijora şi a ne da de gândit, atât nouă, cât mai ales clasei politice.
P.S.: Rândurile de mai
sus nu au de-a face cu vreo formaţiune politică sau ideologică, şi nici nu au menirea
de a defăima vreun partid, ci sunt nişte constatări personale apărute în urma
analizei campaniei electorale şi a rezultatelor după primul tur de scrutin din
data de 2 noiembrie 2014. Campania electorală şi discursurile publice (politice
şi religioase) au fost corelate cu evenimentele istorice şi cu rezultatele
primului tur.
Comentarii
Trimiteți un comentariu