Costul ridicat al segregării romilor pentru România
Sărăcie cronicizată spaţial întâlnim şi în
România (Zamfir 2001[j1] ), mai ales în rândul comunităţilor de romi segregate.
Prin acest articol doresc să arăt care este preţul pe care România trebuie să-l
plătească pentru concentrarea spaţială a romilor săraci în spaţii geografice,
care încep să se prefigureze din ce în ce mai mult ca nişte ghetouri. Sărăcia
este prezentă în foarte multe spaţii şi aşezări din România, însă cei mai
afectaţi sunt, potrivit multor studii, romii. De aceea apare şi necesitatea
abordării comunităţilor de romi din ţară şi a costurilor pe care societatea
românească le suportă şi, cu siguranţă, le va suporta cu din ce în ce mai mare
greutate în viitor.
Romii au fost în toată istoria lor alături
de români consideraţi un grup aparte. Mai mult, timp de cinci sute de ani au
fost robi (Achim 2004[j2] ). În prezent aflându-se în cel de-al 158-lea an de
libertate. Ei erau cei care munceau pământurile boierilor, iar aceştia de pe
urmă dispuneau de ei într-un mod sclavagist. După eliberare sau dezrobire au
devenit oameni liberi şi, în acelaşi timp, debusolaţi.
Fără un „stăpân” şi dispunând pe deplin de
propiile destine s-au simţit pierduţi. Deşi libertatea le este specifică,
aspect observabil şi astăzi, întrucât foarte puţini sunt angajaţi cu program
fix, lipsa unui „stăpân” care să-i corijeze şi să-i îndrepte atunci când
alunecă în abisul păcatului i-a bulversat şi mai tare. Probabil de aici apare
şi necesitatea romilor de a avea un lider informal, cum este cazul bulibaşei
şi, concomitent, multitudinea de probleme cauzate celorlalţi de percepţia
asupra faptului că, ceea ce întreprind – chiar dacă gresit în viziunea majorităţii
– nu este de natură să atingă bunul mers al societăţii. Necesitatea de a avea
un lider informal vine în contradicţie cu ideea de lider legal, cum ar fi, de
exemplu, primarul, prefectul sau preşedintele. Ori acest lider legal
poate fi, mai mult decât orice, şi trebuie să fie, sistemul legislativ
căruia trebuie să i se supună orice cetăţean. Cu toate acestea, este de reţinut
aici aspectul legat de ocuparea în câmpul muncii cu program fix
al unui procent neînsemnat de romi asupra căruia vom reveni.
Potrivit statisticilor oficiale furnizate
de INS (Institutul Naţional de Statistică), în România trăiau în 2011
aproximativ 621.600 de romii, echivalentul în procente a 3,3% din populaţia
ţării. Neoficial însă, valori precum cele lansate de Banca Mondială (BM) şi de
Comisia Europeană (CE), ne oferă o altă percepţie. În conformitate cu datele
BM, în România locuiesc nu mai puţin de 3 mil. de romi, iar estimările CE se
opresc la 1.5 mil (Sultanoiu 2011[j3] ). Raportat la recensământul populaţiei din 2011,
din populaţia totală de 20.1 mil. loc., BM şi CE ne spun că în ţara noastră
romii ating procente de aproape 15% în primul caz şi, respectiv, 7.5% în cel
de-al doilea. O astfel de viziune schimbă cu mult datele problemei. Romii
depăşesc astfel etnia minoritară maghiară (6.5%) şi se plasează pe locul doi în
rândul grupurilor etnice din România, după români. Zăbovind asupra acestei
chestiuni, nu se poate să nu constatăm că, adunând cele două etnii minoritare
şi deducându-le din populaţia totală, procentul românilor se reduce la 78,5%,
în speţă, 86% şi nicidecum la 88,9% după cum arată statisticile oficiale INS.
România apare, în aceste condiţii, drept un stat prin excelenţă multietnic în
care dominanţa naţională a românilor începe să şubrezească.
Aluatul aproape ars: romi şi sărăcie
Dar nu cele de mai sus trebuie să ne îngrijoreze
în perspectivă economică şi financiară. Neliniştitoare pentru guvernanţii de
acum şi din viitorul nu foarte îndepărtat ar trebui să fie presiunea impusă de
numărul foarte mare de romi aflaţi în mizerie şi sărăcie lucie. E drept că
acestora li se adaugă ceva procente din aparţinătorii celorlalte etnii, însă
romii nasc, în mod special, probleme delicate şi, totodată, substanţiale din
cauza grupărilor spaţiale de sărăcie pe care le-au generat în mediile de viaţă
în care sunt prezente. Cu toate acestea, nimeni nu pare să se întrebe ce-i de
făcut. Nimeni în afara câtorva cercetători ai fenomenului nu pare să vadă
adevărata bombă din spatele acestui aluat social format din romi şi rărăcie.
Acest aluat este oricum peste măsură de copt şi, părerea mea este că nu ar mai
trebui lăsat la cuptor (în unele privinţe doar din nepăsare şi neştiinţă sau
pentru a mai aduce câteva voturi), întrucât se va arde definitiv. Din
nefericire atunci când se va arde vom constata cu toţii că începem să
flămânzim, pentru că banii pe care-i vom cheltui pentru a avea din nou ce mânca
se vor duce pe curăţarea mizeriei rămase în cuptor în urma arsurii. Sau, şi mai
grav, pe tratamente permanente de îngrijire a cuptorului.
Stiu că într-un astfel de context nu este
bine să apelăm cu prea mult zel la figuri de stil, însă comparaţia pare potrivită,
deoarece în România există foarte multe cuptoare cu aluat destul de ars. În
ciuda multelor, enorm de multelor programe şi proiecte de prevenire şi scoatere
din sărăcie a celor aflaţi în suferinţă (a se citi: predominant romi), România
adună enorm de multe spaţii segregate în care trăiesc familii de romi. Numai
dacă ne concentrăm atenţia asupra studiului din 2005 Comunităţile de romi din
România realizat cu sprijinul Băncii Mondiale vom înţelege de ce trebuie să
ne îngrijorăm. Cercetarea respectivă prezintă datele culese din 848 de
comunităţi de romi, atât din mediul urban, cât şi din cel rural. Comunităţile
respective concentrează spaţial cel puţin 20 de gospodării, şi, după cum se arată
în studiu: „Cea mai mare concentrare de populaţie de etnie Romă o regăsim în
comunităţi de dimensiuni mari de peste 500 de persoane şi în comunităţi de
dimensiuni medii, cu o populaţie cuprinsă între 200 şi 500 de persoane. Mai
mult de 60% din populaţia de etnie Roma, localizată compact, poate fi regăsită
în comunităţi mari de peste 500 de persoane” şi, respectiv, „Dimensiunea medie
a unei comunităţi de romi de peste 19 gospodării este de cca. 300 de persoane pe
comunitate, în vreme ce mărimea mediană a unei comunităţi este mult mai mică,
de doar 170 de persoane pe comunitate. Această dimensiune tinde spre valori
minime în cazul comunităţilor rurale (ce deţin o medie de cca. 260 pers.) şi
atinge valori de cca. 500 pers. în cazul comunităţilor urbane” (Sandu 2005[j4] : 5). Totodată, concluziile raportului întocmit în
urma cercetării nu lasă loc de îndoieli: „Circa 60% din totalul comunităţilor
de romi sunt sărace, iar la nivelul acestora trăieşte mai mult de 50% din
totalul populaţiei de etnie Roma” (Sandu 2005: 5).
Numai că şirul cuptoarelor în care zace
aluat aproape ars nu se opreşte aici. Studiul de mai sus a identificat primul
palier, cel de jos, al costurilor viitoare pentru remodelarea socială a
comunităţilor sărace de romi concentrate spaţial. Comunităţile în care sărăcia
şi-a făcut cuib sunt şi de dimensiuni mai mari: 1.000, 2.000 şi chiar peste.
Astfel de concentrări numerice se pot întâlni în oraşele mai mari, de regulă
peste 50.000 de locuitori. Existenţa lor este marcată de sintagma: să nu
treci pe-acolo! Comunităţi foarte sărace de romi, segregate spaţial, sunt
prezente în aproape toate oraşele şi, fără doar şi poate, în toate regiunile geografice
ale României. Mult mai multe despre comunităţile urbane de romi segregate
spaţial am realizat în România ghetourilor urbane şi nu voi mai insista
pe acest subiect aici.
Costul segregării
În consecinţă, cum să nu gândim cu
îngrijorare la costurile viitoare pe care va trebui să le suportăm, câtă vreme
în România populaţia încadrată în muncă era la nivelul lui 2010 – potrivit INS
– de 41.6%. Situaţia aceasta nu s-a modificat substanţial până în prezent, câtă
vreme abia ne revenim din criză şi politici serioase de stimulare a economiei
şi ocupării în câmpul muncii nu s-au prefigurat la orizont. Astfel, cei care
muncesc efectiv suportă plata pensiilor, alocaţiilor, indemnizaţiilor pentru
creşterea copiilor, pe cele de handicap etc. Nu cumva povara este prea mare
pentru ei? Forţând puţin nota, nu cumva tot ei (plus pensionarii şi alte câteva
categorii sociale) sunt cei de la care se colectează taxele şi impozitele? Ba
da, ei sunt calul bătut bine de politici cu biciul poverii fiscale. Şi totuşi,
până acum am omis din discuţie asistenţa socială... cea care va fi
„colectată” tot din banii celor care muncesc. Apropo de pensionari, în 2013,
România înregistra un număr record de 5.5 mil. de persoane (27.4% din
populaţie).
De aici înainte discuţia despre costul
segregării îmbracă forme deşi dramatice, foarte concrete în esenţă. Astfel,
avem de-a face pe de o parte cu un număr din ce în ce mai mare de romi
concentraţi spaţial, în proporţii substanţiale lipsiţi de educaţie, neinstruiţi
şi neocupaţi, şi, pe de altă parte, un procent scăzut de angajaţi care susţin
prin impozite şi taxe celelalte categorii sociale neocupate (pensionari, copii,
persoane cu handicap etc.) şi, desigur, asistaţii sociali.
Am lăsat deoparte în mod deliberat
asistaţii sociali şi nu i-am asimilat – deşi era normal să o fac –categoriilor
sociale neocupate. Am lăsat deoparte pentru că în rândul romilor săraci şi
concentraţi/ segregaţi spaţial se află foarte mulţi asistaţi sociali, care
primesc acel venit minim garantat (VMG) şi, respectiv, alocaţie
pentru susţinerea familiei (ASF). Comparativ cu familia de români sau
maghiari, cea de romii înregistrează (în medie) un număr mai mare de copii.
Natalitatea în familiile de romi este peste media naţională. Dacă o familie
obişnuită din România are în medie puţin peste 1 copil, familia de romi are aproape
2. Sunt şi cazuri, nu puţine, în care o familie are peste 5 copii. În astfel de
cazuri numărul copiilor rezultă în urma unui calcul asumat. Un copil
înseamnă o alocaţie, doi – două alocaţii şi aşa mai departe. Banii din alocaţii
sunt astfel substitutul salariului din muncă, şi asta chiar dacă veniturile
oferite de alocaţii nu reprezintă mai nimic. Însă este mai mult decât nimic.
Evident, banilor din alocaţie li se adaugă ajutorul social şi, uneori, cei din alte
munci ocazionale din care se mai ciupeşte câte ceva.
Este aproape de necontestat faptul că
spaţiile în care s-au segregat sau au fost segregaţi romii concentrează un mare
număr de asistaţi sociali, atât prin prisma sărăciei, cât şi din pricina altor
dezavantaje. Romii din astfel de spaţii segregate beneficiază de ajutor social
în varii forme, de la venit minim garantat, alocaţie pentru susţinerea
familiei, locuinţă cu chirie modică şi achitarea utilităţilor, până la oferirea
unei mese zilnice.
Venind la firul ierbii cu analiza potrivit
expresiei des utilizată în lumea fotbalului, putem extrage adevărul ascuns în
spatele comunităţilor segregate de romi, intuind în acelaşi timp costul viitor.
Iată de pildă un prim exemplu: comunitatea romilor din Checheci (Arad) are
parte de foarte mulţi săraci, iar peste 80% dintre locuitori sunt dependenţi
social. Tot în Transilvania, însă ceva mai la nord, în Oradea, oamenii
trăiesc după spusele lui Ovidiu Morcan (2007)
în condiţii foarte grele, majoritatea doar din ajutor social şi ce mai
găsesc prin groapa de gunoi. Situaţie ce pare a fi neschimbată şi la Satu Mare,
unde comunitatea romilor din strada Ostrovului găzduieşte cei mai mulţi
asistaţi sociali din oraş (Pop-Vladimirescu
2012). La Baia Mare, în strada Horea, se găseşte, în fapt, fieful
romilor care trăiesc în locuinţe sociale. Exceptându-i pe cei care
lucrează la compania locală de salubrizare, mulţi dintre cei rămaşi trăiesc
numai din ajutor social şi alocaţiile copiilor (Popescu
2011). La Miercurea Ciuc, de pildă, relaţia celor de lângă staţia de
epurare cu Primăria este strict pragmatică. Romii muncesc patru zile pe
săptămână „pentru Primărie” (după cum se menţionează într-un articol din Gândul
din octombrie 2005) în schimbul suportării de către instituţie a
cheltuielilor comune (apă, curent şi ridicarea gunoiului) (Kovacs 2011).
Nici în regiunea Moldovei lucrurile nu
sunt mult diferite în comparaţie cu cele prezentate anterior. La km. 10 în
apropierea oraşului Brăila, covârşitor de mulţi trăiesc dintr-un ajutor
social din care sunt condamnaţi să supravieţuiască şi să-şi plătească
inclusiv chiria, lumina şi să se mai îmbrace dacă îşi permit (Ivan 2007). La Botoşani exceptând alocaţiile
copiilor şi unele produse ori bani obţinuţi din munca cu ziua, în comunitatea
din Parcul Tineretului cea mai importantă sursă de venit pentru mulţi o
reprezintă ajutorul social.
Pe strada Munţii Tatra din Constanţa numai
un număr extrem de mic dintre locatarii aşezării informale „sunt mai răsăriţi”,
restul (majoritatea) îşi duc chinuitul trai zilnic din veniturile provenite
din ajutor social, alocaţii, ori din vânzarea fierului vechi (Dumitrov 2011). Aceeaşi situaţie este întâlnită
şi la Drobeta Tr. Severin unde locuitorii blocului L2 trăiesc din „cărăuşie,
fier vechi, cerşetorie şi ajutor social” (Lobda, 2003).
Analizând legea VMG începem să ne
clarificăm întru-câtva. Costul viitor începe să se contureze. Astfel, în legea 416/2001 (înlocuită parţia de Ordonanţa de
urgenţă 5/2003) este menţionat că „Familiile şi
persoanele singure, cetăţeni români, au dreptul la un venit minim garantat ca
formă de asistenţă socială”, iar „Venitul
minim garantat se asigură prin acordarea ajutorului social lunar”. Cuantumul
lunar al VMG este începând din ianuarie
2014 după cum urmează (în lei): 141.5 pentru o singură persoană, 255 pentru
două persoane, 357 pentru trei persoane, 433.5 pentru patru persoane şi 527
pentru cinci persoane[1]. Pentru
familiile cu mai mult de cinci persoane există cuantumuri sensibil mai mari.
Legea mai prevede că
„Persoanele apte de muncă din familiile pentru care se asigură venitul minim
garantat vor efectua lunar, cel mult 72 de ore, la solicitarea primarului
(sublinierea noastră), acţiuni sau lucrări de interes local fără a se putea
depăşi regimul normal de lucru şi cu respectarea normelor de securitate şi
igienă a muncii”. Acest pasaj citat din lege ne spune următoarele: persoanele
care beneficiază de VMG, nu sunt obligate să presteze lunar munci în
folosul comunităţii, ci vor presta doar la solicitarea edilului local, ceea ce
uneori este trecut cu vederea deşi se cuvine în multe cazuri să se apeleze la
aceste persoane pentru anumite treburi de interes local. Astfel se promovează
comportamentul primirii de ajutor (VMG), fără a se presta munci în folosul
comunităţii. Omisiunea de a-i pune pe asistaţii sociali să întreprindă acţiuni
de interes gospodăresc este, într-o oarecare măsură, în legătură directă cu calculul
electoral. Totuşi, acest fapt nu este specific tuturor administraţiilor
locale.
Să nu scăpăm din vedere nici ASF, chiar dacă reprezintă
mult mai puţin ca plată pentru beneficiari în raport cu VMG. Conform legii nr. 277/2010, beneficiază de acest drept
familiile formate din soţ, soţie şi copii aflaţi în întreţinerea primilor doi
şi care locuiesc împreună, familiile formate din parinte şi copil(ii) care, de
asemenea, locuiesc împreună, şi, nu în ultimul rând persoanele (bărbat şi
femeie) care, deşi necăsătoriţi, au copii (fie împreună, fie din alte relaţii)
care locuiesc cu ei. În privinţa plăţii către cei de mai sus, lucrurile se
prezintă astfel:
(a) familiile cu ambii părinţi cu venitul net mediu lunar pe
membru de familie sub 200 lei, primeşte: 1 copil – 40 lei, 2 copii – 80 lei, 3
copii – 120 lei, 4 sau mai mulţi copii – 160 lei;
(b) familiile cu ambii părinţi cu venitul net mediu lunar pe
membru de familie între 201
si 530 lei, primeşte: 1 copil – 33 lei, 2 copii – 66 lei, 3
copii – 99 lei, 4 sau mai mulţi copii – 132 lei;
(c) familiile cu un părinte cu venitul net mediu lunar pe
membru de familie sub 200 lei, primeşte: 1 copil – 65 lei, 2 copii – 130 lei, 3
copii – 195 lei, 4 sau mai mulţi copii – 260 lei;
(d) familiile cu un părinte cu venitul net mediu lunar pe
membru de familie între 201
si 530 lei, primeşte: 1 copil – 60 lei, 2 copii – 120 lei, 3
copii – 180 lei, 4 sau mai mulţi copii – 240 lei,
Care-i costul însumat al acestui trai? În
privinţa celor două forme de ajutor social, tabelele 1 şi 2 prezintă situaţia
generală a plăţilor întreprinse de către Ministerul Muncii, Familiei,
Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice (MMFPSPV) prin intermediul
unităţilor teritoriale. Însumat (2013 şi 2012) cuantumul plăţilor se ridică la
310,5 mil. euro. Raportat la nivelul PIB-ului din 2013 – de cca. 140,4 mld.
euro potrivit Fondului Monetar Internaţional (FMI) –, valoarea ajutorului
social însumat (2012 şi 2013) înseamnă procentual aproximativ 0,22%.
Aparent, acest
procent din PIB este neglijabil pentru majoritatea populaţiei. Însă el reflectă
numai VMG şi ASF. La acestea adăugându-se
multe alte forme de ajutor social, de care, în linii mari, beneficiază cam
aceleaşi familii. Cu alte cuvinte, în perspectivă geografică fluxurile
diferitelor forme de ajutor social se îndreptă către aceleaşi spaţii. O hartă a
zonelor care absorb ajutoarele sociale ar arăta asemenea unei hârtii albe pe
care vedem o muţime de puncte mărunte şi, din loc în loc, pete. Punctele
reprezintă beneficiarii disparaţi, iar petele, acele spaţii segregate în care
se concentrează foarte mulţi săraci, care sunt, de fapt, comunităţi de romi
similare celor prezentate mai sus. După datele oferite de articolul Venitul minim garantat
si alocatia pentru sustinerea familiei cresc de la 1 ianuarie 2014, la nivelul României sunt mai bine de
700 de mii de familii asistate social (VMG şi ASF), ceea ce înseamnă în valori
absolute peste 2 mil. de persoane[2].
Tabel 1. Situaţia generală a plăţilor privind venitul minim
garandat
2013
|
2012
|
||||
Luna
|
Valoare (lei)
|
Luna
|
Valoare (lei)
|
||
ianuarie
|
40,198,827
|
ianuarie
|
33,958,545
|
||
februarie
|
41,964,188
|
februarie
|
34,495,166
|
||
martie
|
43,348,121
|
martie
|
32,741,717
|
||
aprilie
|
43,692,672
|
aprilie
|
34,030,045
|
||
mai
|
42,598,056
|
mai
|
34,918,743
|
||
iunie
|
41,972,197
|
iunie
|
34,546,997
|
||
Iulie
|
41,017,725
|
Iulie
|
34,138,870
|
||
august
|
45,169,228
|
august
|
33,322,520
|
||
septembrie
|
45,854,088
|
septembrie
|
33,474,464
|
||
octombre
|
46,633,728
|
octombre
|
33,986,591
|
||
noiembrie
|
47,769,174
|
noiembrie
|
35,041,431
|
||
decembrie
|
49,708,144
|
decembrie
|
37,417,555
|
||
Total (lei)
|
529,926,157
|
Total (lei)
|
412,072,594
|
||
Total (euro)*
|
120,437,762
|
Total (euro)*
|
93,652,862
|
||
*calculul s-a făcut la cursul de
4.4 lei/1 euro
Sursa: Agenţia Naţională pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială
Tabel 2. Situaţia generală a plăţilor privind alocaţia pentru
sprijinirea familiei
2013
|
2012
|
||||
Luna
|
Valoare (lei)
|
Luna
|
Valoare (lei)
|
||
ianuarie
|
16,752,700
|
ianuarie
|
20,432,181
|
||
februarie
|
16,873,577
|
februarie
|
20,487,855
|
||
martie
|
16,567,509
|
martie
|
18,297,196
|
||
aprilie
|
16,551,981
|
aprilie
|
18,032,081
|
||
mai
|
16,159,104
|
mai
|
17,910,717
|
||
iunie
|
15,882,033
|
iunie
|
18,050,127
|
||
Iulie
|
15,503,917
|
Iulie
|
17,888,807
|
||
august
|
20,196,547
|
august
|
17,503,223
|
||
septembrie
|
18,652,574
|
septembrie
|
16,161,748
|
||
octombre
|
18,845,911
|
octombre
|
15,835,201
|
||
noiembrie
|
19,340,148
|
noiembrie
|
15,819,126
|
||
decembrie
|
20,084,714
|
decembrie
|
16,419,025
|
||
Total (lei)
|
211,410,715
|
Total (lei)
|
212,837,287
|
||
Total (euro)*
|
48,047,890
|
Total (euro)*
|
48,372,111
|
||
*calculul s-a făcut la cursul de
4.4 lei/1 euro
Sursa: Agenţia Naţională pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială
Rezultate: Calcule orientative şi
costuri posibile
Cunoaştem din start că, din lipsă de date,
calcule riguroase si pe deplin pertinente nu sunt posibile. Este imposibil de
apreciat în aceste condiţii valoarea reală a ajutoarelor sociale (VMG şi ASF)
pe care le absorb familiile de romi în general şi, cele concentrate spaţial în
special. Cu toate aceste neajunsuri, chiar dacă vor fi doar nişte calcule
orientative, de genul scenariilor, am putea îndrăzni să mergem ceva mai departe
cu analiza costului segregării.
Pentru a realiza un calcul ar trebui sa ne
raportăm la nişte valori. Pentru aceasta vom reveni la studiul Comunităţile
de romi din România, realizat de Banca Mondială în anul 2005. În acel studiu
se arată că peste 50% din populaţia romă este săracă, ceea ce ne face să credem
că o bună parte din ajutorul social oferit de statul român se îndreaptă către
aceste comunităţi. De asemenea, în cartea România ghetourilor urbane, la
care am mai făcut referire, am arătat cum concentrarea spaţială a romilor în
oraşe cuprinde şi un număr impresionant de asistaţi sociali. Mai sus, citând
din anchetele jurnaliştilor locali, am notat că în comunitatea de romi din
Checheci (Arad) un procent de 80% dintre membrii comunităţii sunt asistaţi
sociali. Desigur, acesta este un caz particular pe care nu-l regăsim
pretutindeni şi, cu atât mai mult, el nu reprezintă tipicul tuturor
comunităţilor de romi din România. Drept urmare, vom utiliza ca bază de calcul
valoarea din prima lucrare. Însă trebuie reţinut aspectul oferit de comunitatea
Checheci. Anume că, în anumite comunităţi, procentul asistaţilor sociali este
impresionant, ceea ce trebuie să ne ridice următoarea întrebare: oare nu cumva
politica din prezent cu
privire la comunitatea romă are fisuri substanţiale?
Mai trebuie adăugat aspectul numărului de
copii/familie, căci în funcţie de numărul copiilor se acordă ASF. Şi, după cum
am notat mai sus, în rândul familiilor de romi avem o medie de aproximativ 2
copii.
În aceste condiţii, calculul va trebui
realizat prin raportare la cele trei valori referitoare la numărul de romi din
România, cu amendamentul că nu toţi sunt concentraţi/segregaţi spaţial. În
primul caz, prin raportare la recensământul populaţiei din 2011 şi, ţinând cont
de procentrul de mai sus de 50% romi săraci, în situaţia de a primi ajutor
social se află circa 310.8 mii persoane. În cel de-al doilea caz, al estimării
MB, avem de-a face cu o valoare potenţială de 1.5 mil. asistaţi sociali. Iar în
cel de-al treilea caz, în jur de 750 de mii de romi ar beneficia de ajutor
social.
Dacă o familie de romi are în medie 2
copii, atunci din valorile de mai sus trebuie să deducem numărul copiilor care,
la doi părinţi, reprezintă alţi doi membri. Şi, de asemenea, mai trebuie scăzut
şi unul dintre părinţi, deoarece numai un adult/părinte dintre cei doi poate
beneficia de ajutor social. În final, ajungem la valori precum cele din tabelul
de mai jos, care sintetizează numărul potenţialilor beneficiari de VMG şi ASF.
Tabel 3. Numărul potenţialilor beneficiari de VMG
Total
|
Fără copii
|
Fără un adult
(nr. potenţiali
beneficiari)
|
Potenţiali beneficiari
de VMG şi ASF (% din
populaţia totală)
|
|
Date INS
|
621.600
|
310.800
|
233.100
|
1,2
|
Estimare CE
|
1.500.000
|
750.000
|
562.500
|
2,8
|
Estimare BM
|
3.000.000
|
1.500.000
|
1.125.000
|
5,6
|
Ce rămâne de făcut în continuare presupune
aflarea sumelor aferente beneficiarilor potenţiali menţionaţi în tabelul 3.
Înmulţind valoarea VMG cu numărul beneficiarilor, vom obţine valoarea în lei a plăţilor
totale pentru romii segregaţi spaţial. Totuşi, neţinând cont în calcul de media
copiilor raportaţi la o familie, se va ajunge la valori imprecise – chiar dacă aici
se încearcă aflarea sumelor posibile –, căci ajutorul social se stabileşte în funcţie
de numărul de membri/familie. Astfel, cuantumul ajutorului social la o familie
de 4 membri (părinţii si 2 copii) – întrucât am stabilit deja că o familie are
în medie 2 copii – este de 433.5 lei. În tabelul de mai jos sunt prezentate
sumele reieşite în urma calculului.
Tabel 4. Sumele VMG plătite raportat la numărul potenţialilor beneficiari
Nr. potenţiali
beneficiari
|
Valoare
(mil. lei*)
|
Valoare
(mil. euro**)
|
||
Date INS
|
233.100
|
101.1
|
22.9
|
|
Estimare CE
|
562.500
|
243.8
|
55.4
|
|
Estimare BM
|
1.125.000
|
487.7
|
110.8
|
* nr. potenţiali beneficiari
înmulţit cu 433.5 lei;
**calculul s-a făcut la cursul de
4.4 lei/1 euro.
Tabel 5. Sumele ASF plătite raportat la numărul potenţialilor beneficiari
Nr. potenţiali
beneficiari
|
Valoare 1
(mil. lei*)
(mil. euro)
|
Valoare 2
(mil. lei**)
(mil. euro)
|
Media (mil. euro)
(valoare 1 + valoare 2)
|
||||
Date INS
|
233.100
|
18.6
|
4.2
|
15.3
|
3.5
|
3.85
|
|
Estimare CE
|
562.500
|
45.0
|
10.2
|
37.1
|
8.4
|
9.3
|
|
Estimare BM
|
1.125.000
|
90.0
|
20.4
|
74.2
|
16.8
|
18.6
|
* nr. potenţiali beneficiari
înmulţit cu 80 lei;
** nr. potenţiali beneficiari
înmulţit cu 66 lei
Chiar dacă legea este destul de complexă
şi ASF se acordă diferenţiat, calculul din acest studiu se bazează pe principul
familiei clasice (cu cei doi părinţi), la care s-a ţinut cont de media de 2
copii/familie. Pe cale de consecinţă, numărul beneficiarilor potenţiali a fost
raportat la valoarea ASF pentru o familie (biparentală) cu doi copii. Totodată,
raportarea s-a realizat atât pentru familiile cu venit mediu lunar mai mic de
200 lei (valoare 1), cât şi pentru cele cu venituri cuprinse între
201 si 530 lei (valoare 2). Astfel, în urma calculului au rezultat cele
două valori cuprinse în tabelul 5. Pentru aflarea valorilor în moneda europeană,
sumele în lei au fost raportate la un curs de 4.4 lei/1 euro. Şi, după cum era
de aşteptat, valorile ASF sunt cu mult mai mici decât cele ale VMG. Însumate
însă, după cum o să constatăm puţin mai târziu, reprezintă nişte valori băneşti
deloc de neglijat.
Ce rezultă din însumarea celor două forme
de ajutor social absorbite de comunităţile de romi, este, cu un grad mare de
probabilitate, suma plătită de MMFPSPV pentru segregarea şi concentrarea
spaţială a romilor în România. În privinţa datelor oficiale, valoarea rezultată
în urma raportări la populaţia de etnie romă recenzată în 2011 este, probabil,
cel mai uşor de acceptat de către autorităţi. Totuşi, părerea împărtăşită de
instituţiile internaţionale (BM şi CE) şi de către o bună parte dintre
cercetători şi oameni de rând din ţară este aceea că, în România, numărul de
romi este mult mai mare. Chiar şi cea mai optimistă apreciere, cea a CE, denotă
că în interiorul frontierelor românşti trăiesc de două ori mai mult (şi ceva în
plus) romi faţă de statistica INS. Ca atare, costul segregării este mult mai
ridicat. BM, prin numărul uriaş de romi estimat, urcă ingrijorător costul
segregării identificat în studiul Comunităţile de romi din România.
Tabel 6. Costul însumat al VMG şi ASF
VMG
(mil. euro)
|
ASF*
(mil. euro)
|
ASF+VMG
(mil. euro)
|
||
Date INS
|
101.1
|
3.85
|
104.95
|
|
Estimare CE
|
243.8
|
9.3
|
253.1
|
|
Estimare BM
|
487.7
|
18.6
|
506.3
|
* s-a luat în calcul media
(valoare 1+ valoare 2).
Concluzii
În funcţie de populaţia la care se
raportează sumele celor două forme de ajutor social, costul segregării romilor
în ţara noastră s-ar situa în intervalul 104.95 şi 506.3 milioane de euro.
Potrivit rapoartelor oficiale disponibile pe site-ul Agenţiei Naţionale pentru
Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS), VMG şi ASF însumate s-au situat pentru
întervalul de timp aferent anilor 2012 şi 2013 la valoarea de 310.5 mil. de
euro. Luat separat, la nivelul anului 2013 MMFPSPV a înregistrat plăţi către
toţi beneficiarii în valoare de 168.4 mil. de euro. Astfel, valorile calculate
prin raportare la estimările CE şi BM, nu sunt cele reale, pentru că depăşesc
cu mult valoarea reală din rapoartele ANPIS. În consecintă, costul segregării
romilor prin extrapolarea ajutorului social (VMG şi ASF), la nivelul tuturor
comunităţilor din România, pare a fi cel de 104.95 mil. de euro. Această
valoare este singura care nu o depăşeşte pe cea din evidenţele ANPIS. În plus,
aşa cum argumentam în secţiunile anterioare, de asistenţă socială nu
beneficiază doar etnicii romi (ar fi utopic să credem asta!) şi, totodată, nu
toţi romii din România sunt segregaţi spaţial.
Se poate afirma, pornind de la datele
oferite de studiul Comunităţile de romi din România şi utilizând
valorile oferite de ANPIS, filtrate prin sita celor două legi (416/2001 şi 277/2010), că rezultatele obţinute nu sunt
nici pe departe nerealiste, chiar dacă valoarea totală a costului este
orientativă. Prin raportare la PIB-ul anului 2013, costul segregării romilor
înseamnă 0.075%. Valoarea la care s-a ajuns în urma studiului este sensibil mai
mare dacă sunt luate în calcul şi celelalte forme de ajutor social de care
beneficiază cei mai săraci romii care, în plus, sunt segregaţi din punct de
vedere geografic.
În România trăişte un număr însemnat de
romi neînregistraţi oficial. Aceste persoane – prin raportare la cazurile prezentate
deja, sunt la rându-le cel mai probabil parte a unor comunităţi de factură
etno-spaţială – nu au acte de identitate şi adresă. Prin urmare, nu pot
beneficia de cadrul legal oferit de asistenţa socială. Implicaţiile sociale
sunt multiple pentru cei ce se identifică cu cele prezentate anterior. Lipsa
actelor de identitate este asociată lipsei de educaţie şi sărăciei. În aceste
condiţii, estimările BM şi CE, chiar dacă antagonice, s-ar putea dovedi mai
apropiate de adevăr prin raportare la valoarea INS, în condiţiile în care, pe
de o parte romii fie nu îşi declară etnia şi se identifică drept români, fie nu
sunt recenzaţi, iar pe de altă parte nu sunt înregistrati oficial din pricina
lipsei actelor de identitate. Apropierea de adevăr prin raportare la valoarea
oferită de INS presupune, nu neapărat că romii sunt în număr de 3 sau 1,5 mil.
ci, în fapt, că sunt mai numeroşi decât ceea ce s-a înregistrat oficial la
recensământul din 2011. Dacă toate aceste persoane ar fi înregistrate oficial,
cu siguranţă, costul segregării romilor ar creşte considerabil.
[1]
http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_35142/Venitul-minim-garantat-si-alocatia-pentru-sustinerea-familiei-cresc-de-la-1-ianuarie-2014.html
[2] http://www.avocatnet.ro/content/articles/id_35142/Venitul-minim-garantat-si-alocatia-pentru-sustinerea-familiei-cresc-de-la-1-ianuarie-2014.html
[j1]Zamfir, Cătălin. 2001. Poverty
in Romania: causes, anti-poverty policies, recommendations for action.
Bucharest: Research Inst. for the Quality of Life.
[j2]Achim, Viorel. 2004. The
Roma in Romanian history. Budapest: Central European University Pres.
[j3]Sultănoiu
Marian. 2011. RECENSĂMÂNT
2011. Două treimi dintre romi se declară români. 700.000, 2.000.000, 3.000.000
... câţi romi trăiesc în România?, Adevarul, 19 Octombrie.
[j4]Sandu, Dumitru. 2005. Comunităţile de Romi din
România. O hartă a sărăciei comunitare prin sondajul PROROMI, Banca Mondială,
Bucureşti
Comentarii
Trimiteți un comentariu